Meny
20.05.2004

Norsk mat beskyttes

Frankrike har champagne, Norge har tjukkmjølk. Nå er det innført en offentlig merkeordning som beskytter særnorske matvarer etter mønster fra EU.
Over hele Europa er særegne mat- og drikkevarer blitt beskyttet de siste årene. En slik lovbeskyttelse garanterer at produktene har en definert geografisk opprinnelse, tradisjon og særpreg.

Parmaskinke kan for eksempel bare produseres i Parma i Italia, og champagne må lages i Champagne-distriktet i Frankrike. I 1991 innførte EU en felles politikk for nisjeprodukter, og den mest vellykkede er regelverket om opprinnelsesmerking.

Nå har også norske myndigheter innført denne ordningen, og det første produktet som får tildelt en Beskyttet betegnelse, er Økologisk Tjukkmjølk fra Røros.

Dagens forbrukere blir stadig mer opptatt av at det følger en historie med produktet, en historie som gjør produktet spesielt.

Økologisk Tjukkmjølk fra Røros har en slik historie, sier landbruksminister Lars Sponheim i forbindelse med lanseringen av den første Beskyttede betegnelsen i Norge.

En slik merkebeskyttelse kan være et viktig konkurransefortrinn for dem som når opp. Det handler om å utforme et profesjonelt merkebudskap som kommuniserer varenes unike kvalitet, historie, symbolverdi og nasjonalitet, sier Sponheim.

Nye muligheter
Dette betyr nye muligheter for norske matprodusenter. Vi har en rekke matprodukter med regional tilhørighet og særpreg som kan høste fordeler av en slik lovbeskyttelse, sier administrerende direktør Randi Kvissel Haugen i Matmerk til nyhetsbyrået Newswire.

I en tid der konkurransen fra utlandet øker, må vi løfte frem de matproduktene som bare vi her i Norge har forutsetninger for å produsere. Det betyr økt mangfold og økte muligheter for regional næringsutvikling gjennom matproduksjon, sier Kvissel Haugen.

Matmerk administrerer den norske merkeordningen på oppdrag fra Mattilsynet og Landbruksdepartementet. Ordningen omfatter både landbruksprodukter, fisk og sjømat.

Matvarer som får beskyttelse, må ha en klar geografisk tilknytning og spesielle egenskaper som skiller dem fra andre produkter, og de må ha et tradisjonelt særpreg. Matmerket Beskyttet betegnelse gir også en garanti mot etterligninger.

Verdifullt merke
Økologisk Tjukkmjølk fra Røros er det første produktet som får Beskyttet geografisk betegnelser i Norge.

Melken er produsert av gårder i Nord-Østerdalen og rundt Røros. Tettegras som er sanket inn i Rørostraktene, ble fra gammelt av brukt i fremstillingen. Bladene fra planten ble skylt og lagt i en liten treskål.

Lunken nymelk ble slått over, og melka ble satt på et lunt sted. Når melka ble stiv, var tetten klar til bruk. I dag tilsetter meieriet gamle tettekulturer fra Rørostraktene i melka. 

Tjukkmjølk er en melk som spises av tallerken, med frokostblanding eller sammen med spekemat. Smaken er mild og litt syrlig. Den spesielle tettekulturen gjør melka ekstra holdbar.

Kvalitetsleder Reidar Sommer ved Rørosmeieriet tror merkeordningen både kan være et konkurransefortrinn og være med på å sikre bredere distribusjon.

Når man skal selge produkter utenfor egen region, kan slike matmerker være verdifulle, og til god hjelp i markedsføringen.

Langsiktig satsing
I flere land har opprinnelsesmerking fått stor betydning med Italia, Frankrike og Portugal som flaggskip. Produsentene av parmaskinke har brukt opprinnelse og tradisjoner aktivt i markedsføringen siden 1950-årene.

Jeg er overbevist om at det må satses tungt på dette. Samspillet mellom myndigheter og oss som merkebrukere er viktig. Det skal mer til enn bare å få ordningen på plass for å bli kjent og anerkjent, mener Reidar Sommer.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no