Tips redaksjonen
13.09.2013

Hamdi Ulukaya kåret til verdens beste vekstskaper

Harald Sverdrup fra edelmetallbedriften K.A. Rasmussen på Hamar ble behørig hedret under den internasjonale finalen i EY Entrepreneur Of The Year i Monaco 8. juni. Sammen med 48 øvrige nasjonale vinnere konkurrerte Sverdrup om tittelen World Entrepreneur Of The Year 2013, som til slutt gikk til Hamdi Ulukaya fra yoghurt-produsenten Chobani i USA.
- Dette har vært et minne for livet! Det har vært en stor ære å få representere Norge blant alle disse utrolig dyktige entreprenørene. Jeg har knyttet mange gode kontakter i løpet av oppholdet og har også benyttet anledningen til å sette Hamar ettertrykkelig på verdenskartet, sa Harald Sverdrup om sin deltakelse under EY Entrepreneur Of The Year, verdens største vekstskaperprogram.

Vinner fra USA
Det var i år 13. gang de nasjonale Entrepreneur Of The Year-vinnerne møtes til verdensfinale i Monaco. Og i år var det Hamdi Ulukaya fra Chobani i USA som gikk helt til topps.

– Tusen takk, jeg føler meg så beæret. Jeg står blant 48 av de mest fantastiske vekstskaperne i verden, men er glad juryen tok avgjørelsen de gjorde. Dette er beviset på at det fortsatt er mulig å oppnå den amerikanske drømmen, sa Ulukaya, som nå kan smykke seg med tittelen World Entrepreneur Of The Year 2013.

Startet med fetaost
Tyrkiskfødte Ulukaya vokste opp i en meierifamilie, men flyttet til USA i 1994 for å lære engelsk og forfølge drømmen om å gå på handelshøyskole. Han fullførte aldri noen handelshøyskole og begynte i stedet å lage fetaost i delstaten New York i 2002. Tre år senere kjøpte han en nedlagt yoghurtfabrikk og grunnla firmaet Chobani. Han startet med fem ansatte og brukte halvannet år på å utvikle produktet. I 2009 signerte Ulukaya en stor avtale med den ledende amerikanske dagligvaregrossisten Costco, og i dag omsetter Chobani for nærmere 1 milliard dollar og sysselsetter 3000 mennesker. Chobani er nå den mestselgende yoghurten i USA, og den selges også i Australia og Storbritannia.

– Hamdi Ulukaya er en meget verdig verdensvinner av årets EY Entrepreneur Of The Year. Men samtidig må vi fra EY i Norge også få lov å si at vi er veldig stolte av Harald Sverdrups innsats. Han gjorde et meget solid inntrykk på den internasjonale juryen, sa Erik Gudbrandsen, ansvarlig for EY Entrepreneur Of The Year i Norge.

Forut for kåringen ble alle de nasjonale vinnerne intervjuet av en bredt sammensatt internasjonal jury bestående av syv forretningsmenn og -kvinner, hvorav samtlige er tidligere nasjonale vinnere i kåringen.

Kontinuerlig endring
Harald Sverdrup la i møtet med juryen vekt på at K.A. Rasmussens har lykkes i 140 år fordi de kontinuerlig har vært villige til å tilpasse bedriften etter endringer i markedet. Han fortalte om K.A. Rasmussens betydelige satsning på forskning og utvikling – i nært samarbeid med universiteter og høyskoler over hele verden og deres brede engasjement tilknyttet internasjonale bærekraftsprosjekter. 

Harald U. Sverdrup er arbeidende styreleder og medeier i K.A. Rasmussen AS og er 5. generasjon i rett linje fra stifteren av selskapet. Han har også et professorat ved Universitetet i Lund og er rådgiver for FNs bærekraftspanel. K.A. Rasmussen er Nordens største leverandør av edelmetaller og tilbyr et bredt spekter av tjenester og produkter, fra sølvbestikk og raffinerte edelmetallprodukter til katalysatorer brukt i kjemisk industri. Selskapet er etablert i åtte europeiske land. I 2011 oppnådde K.A. Rasmussen en omsetning på nærmere 2,3 milliarder kroner, en økning på 82 prosent siden 2010.

Den internasjonale juryen vurderte Sverdrup og de andre nasjonale vinnerne blant annet ut fra sin evne til å tenke nytt, skape vekst, oppnå gode økonomiske resultater, strategisk gjennomføringsevne, global innflytelse, samt personlig integritet og påvirkningskraft.

 

[Tilbake]

 Makeweb 4.1