Tips redaksjonen
05.07.2013

Nespresso lanserer Crealto for bedriftsmarkedet

Crealto Limited Edition og er resultatet av et samarbeid mellom Nespresso sin kaffespesialist Alexis Rodriguez og Michelin-kokken Mauro Colagreco. Rodriguez ble inspirert av stjernekokkens kulinariske teknikk med å brenne kaffebønner sakte ved lave temperaturer. Som ved matlaging bidrar den lange brenningsprosessen til at smaken og aromaene fra kaffebønnene trekkes ut på en måte som gir en intens, men overraskende rund smak. Ved å forene ekspertisen og kreativiteten fra begge sine fagfelt og en sakte brenningsteknikk skapte Rodriguez og Colagreco kaffevarianten Crealto.
Crealto består av vaskede arabicabønner og har en intensitet på 8, på en skala fra 1 til 10. Crealto kan serveres som en espresso (40 ml) eller nytes med melk. Ved å tilsette melk forsterkes de brente undertonene, og undertoner av nøtter frigjøres. 

– I Nespresso er vi hele tiden på jakt etter måter vi kan overraske kaffeelskere på med unike smaksopplevelser, sier Alexis Rodriguez, Green Coffee Expert hos Nespresso. – Vi har samarbeidet med kokker i verdensklasse over lang tid og oppdager stadig mange synergier mellom Nespresso og gastronomiens verden. Vi ble inspirert av Mauros kreativitet og innovative gastronomiske teknikker, som jo resulterte i det unike smaksbildet til Crealto.

Stjernekokkens bruk av ingredienser og sakte brenning ved lave temperaturer inspirerte Alexis Rodriguez til å utvikle en blanding av arabicabønner fra Sør- og Mellom-Amerika samt Indonesia som ville takle den lange brenneprosessen godt. 

Navnet Crealto stammer fra kombinasjonen av Createur og Alto som refererer til alta cucina (haute cuisine). Mauro Colagreco har spesialutviklet fire kaffeoppskrifter tilpasset HORECA-markedet basert på Crealto: Dark Coco Zest, Velvet Pistachio, Oriental Perfume Espresso og Orange Refresher.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1