Tips redaksjonen
04.07.2013

Pallplassering på hengende håret

Det norske laget i årets Shell Eco-marathon fullførte bare ett løp, etter flere mislykkede forsøk. Men det var også alt som skulle til for at laget kunne entre seierspallen med en tredjeplass. I tillegg til å bli nummer tre i konkurransen vant de prisen for både beste design og beste kommunikasjon.
Laget DNV Fuel Fighther fra NTNU hadde lange harde dager under Shell Eco-marathon i Rotterdam. Først bestod ikke bilen teknisk kontroll, noe som medførte en lang våkenatt med mekking. Deretter stanset motoren på uforklarlig vis under første forsøk dagen etter. Alle lag har mulighet til å prøve fire ganger, men da må de også rekke tidsfristene som var satt. 

– Etter at motoren stanset i går, gjorde vi et forsøk med fjorårets motor, som vi hadde med i reserve. Men denne stanset også. Dermed ble det en ny våkenatt for å forsøke å finne feilen på den nye og fikse den gamle, forteller Catrine Hernes Hovland som var lagets presseansvarlig. 

Dermed var det stor spenning rundt forsøket som de bestemte seg for å gjennomføre med den nye motoren.

– Etter 7 runder merket vi at det var noe galt. Vi bestemte oss derfor for å stanse, gjøre noen forbedringer og gjøre det aller siste forsøket etterpå. Det føltes veldig veldig nervepirrende, sa en svært lettet John Ola Buøy, som var lagets sjåfør. For å få et gyldig resultat må de kjøre 10 runder på under 39 minutter.

202 kilometer og én liter bensin
Det konkurreres i flere forskjellige klasser i Shell Eco-marathon, og alt handler om å ha den mest energieffektive bilen som kan kjøre lengst på energi tilsvarende én liter bensin. NTNU konkurrerte i klassen ”Urban consept” med energi i form av strøm og solceller. Det var om lag 30 biler som konkurrerte i denne klassen. 

Bilen oppnådde å kjøre 202 kilomenter på energi tilsvarende én liter bensin. Totalt konkurrerte 3000 studenter fordelt på 200 lag under Shell Eco-marathon 2013, 15.–19. mai.

Vant pris for beste design
Juryen ble imponert av de aerodynamiske linjene på den norske bilen, dekoren og plasseringen av solcellepanelene. Bilen hadde en sterk identitet der ingen ting var overlatt til tilfeldighetene når det gjaldt farger og grafikk.

Under prisutdelingen ble det norske teamet ropt opp på scenen, før de måtte ned igjen for å bli fotografert av pressen. Men da de stod der, ble de igjen ropt opp som vinnere av kommunikasjonsprisen. Juryens begrunnelse var som følger: Teamet har demonstrert en velorganisert og profesjonell strategi, både i forhold til tradisjonelle og nye medier. De har egne PR-medarbeidere i teamet og har vært flinke til å ha en grafisk identitet på alt materiell.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1