Tips redaksjonen
06.06.2013

Suksess for Subsea Valley i Telenor Arena

Årets Subsea Valley-konferanse og -utstilling 10. og 11. april i Telenor Arena på Fornebu ble en suksess, opplyser arrangøren. Oljemessen samlet 2800 deltakere og 155 utstillere. 40 foredragsholdere deltok. Det kom tydelig fram i foredragene at leverandører på markedet for undervannsinstallasjoner går gode tider i møte. Et stort fremmøte fra studenter lover godt for rekrutteringen til bransjen.
Fagekspertene slo fast at det blir fortsatt vekst på markedet for undervannsinstallasjoner, både nasjonalt og internasjonalt. Det to dager lange arrangementet hadde en lang rekke foredragsholdere som slo fast at norsk leverandørnæring til subsea og annen petroleumsindustri er en dynamisk industri i verdensklasse, anført av tunge aktører som hører hjemme i Subsea Valley, en geografisk akse som strekker seg fra Oslo til Kongsberg. Aksen har også sterke forgreninger til andre regioner av landsdelen, både på vestsiden og østsiden av Oslofjorden. Lokomotiver som FMC Technologies, Aker Solutions og GE Oil & Gas fører an i den voksende næringsklyngen.

Sprengte kapasiteten
Årets Subsea Valley-konferanse og -utstilling samlet ca. 2800 deltakere. Den andre dagen var det fri adgang fra kl 14.00. Da kom det busslaster med interessert ungdom, og bedriftene i nærmiljøet sendte inn store kontingenter. Med denne ekstra pågangen ble registreringskapasiteten sprengt, og mange ble sluppet inn direkte. – Vi anslår antallet til et sted mellom 200 og 300, forteller Erik Jølberg, messegeneral og daglig leder i interesseorganisasjonen Subsea Valley.

5000 persontimer i foredragssalene
Arrangøren av årets viktigste møteplass preseneterte et omfattende konferanseprogram med stor bredde og 40 faglig sentrale foredragsholdere. I fokus var ferske nyheter og næringspolitiske spørsmål, fremtiden for undervannsinstallasjoner og veien videre i den teknologiske utviklingen. Havbunnsfabrikken til Statoil var også en tung post i programmet.

Erik Jølberg forteller at det jevnt over var ca. 350 tilhørere på de mest populære foredragsseksjonene. – Vi har regnet litt og ser at deltakerne til sammen har 5000 persontimer som tilhørere til foredragene, forteller Jølberg.

Ungdommelig interesse
Messegeneral Erik Jølberg forteller at studenter, skoleelever og annen ungdom viste stor interesse for oljemessen.

– 200 studenter deltok på foredrag om karrieremuligheter og ledelse på tvers av generasjoner. I tillegg var mange andre interesserte unge innom møteplassen. Jeg anslår at det var godt over 250 fra student- og skolemiljøene, sier Jølberg. Han er spesielt fornøyd med at studentene hadde 88 speedmatchmøter om karrieremuligheter i subseabransjens bedrifter.

383 møter med innkjøpere
Sentrale bedrifter i Subsea Valley deltok i til sammen 383 speedmatchmøter for innkjøpere. I tillegg hadde mange bedrifter leid egne møterom der det begge dagene var stor aktivitet. 

– På mange måter forteller dette hvor riktig det er å samle bransjen, mener Erik Jølberg. – Interesseorganisasjonen Subsea Valley har hatt en bratt vekstkurve siden etableringen i 2010. Fra å bestå av en håndfull medlemmer er det i dag 182 medlemmer. Den første konferansen på Kongsberg i 2010 hadde en liten utstilling med et titalls utstillere. Årets konferanse er den største fullskala fagmessen som er arrangert på Østlandet. Dette er den første utstillingen på nivå med flere av de tradisjonelle offshoremessene i vest.

Under minglemiddagen den første konferansedagen mottok Trelleborg Offshore i Nedre Eiker den årlige Subsea Valley Kvalitetspris og Technip Norge i Bærum årets Subsea Valley HMS-pris.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1