Tips redaksjonen
06.06.2013

Nå kommer el-syklene

Nå blir sykler med elektrisk motor tilgjengelige i hele landet – og billigere. Syklene gir deg en dytt på 25 km/t.
 – I Norge brukes sykkel i stor grad som et treningsapparat, mens den i europeiske byer er et fremkomstmiddel. Derfor tror vi elektriske sykler har et stort potensial her i landet, for eksempel blant pendlere i byene som er lei av bilkø og bomstasjoner, sier Eirik Næss i Biltema. 

Når butikkjeden nå begynner å selge elektriske sykler i sine over 50 butikker over hele landet, betyr det økt utbredelse av sykkeltypen som mange har hørt om, men få har sett eller prøvd.

– Hittil har el-sykler vært mest for spesielt interesserte, i hovedsak med et fåtall utsalg i og rundt Oslo og med priser som ofte ligger på 10 000 kroner eller mer. Vår første modell koster 7000 kroner, og kanskje setter vi nå i gang en konkurranse som kan presse prisene videre nedover, sier Næss.

På en el-sykkel må du fortsatt tråkke, men den har en batteridrevet motor som hjelper til.

– Når du tråkker, bidrar motoren med å få opp farten. Det er som å sykle med god medvind i ryggen hele tiden, sier han.

Hit i Europa
Det føres ikke statistikk over el-sykkelsalget i Norge, men løse anslag fra bransjen antyder at det lå på 3000–3500 i fjor. Til sammenligning selges det rundt 400 000 vanlige sykler i året.

I Europa har salget av elektriske sykler økt mye de siste årene og passerte én million solgte i 2010, ifølge Syklistenes Landsforening. I sykkellandet Nederland sto el-syklene for 14 prosent av sykkelsalget i fjor.

– Den norske topografien nærmest roper på el-sykkelen. El-sykkelselgere jeg har kontakt med, forteller om en merkbar økning i interesse og salg fra 2011 til 2012. Jeg har også inntrykk av at det er flere som snakker om el-sykkel nå enn før, sier informasjonssjef Hulda Tronstad i Syklistene Landsforening.

Hun er selv nybakt eier av el-sykkel og skal bruke den på den 14 kilometer lange jobbreisen.

– El-sykkelen kan appellere til mange. Jeg har snakket med eldre som har begynt å sykle mer på tur etter at de fikk sykkelen. Andre forteller at de ønsker å bruke sykkelen til møter uten å måtte stille i treningstøy og være svett når de kommer fram, sier Tronstad.

Fartsgrense
Motoren i en elektrisk sykkel gir alene en fart på maksimalt 25 kilometer i timen. Raskere motorhastigheter ville krevd førerkort. Batteriet sitter fastmontert enten i rammen eller under bagasjebrettet.

– Et fulladet batteri på våre modeller rekker til cirka 35–50 kilometer, avhengig av terreng, vindforhold, antall oppstarter og så videre. Omregnet fra strømpriser ligger driftskostnadene på rundt 25 øre per mil, sier Eirik Næss i Biltema.

På både dame- og herremodellen sitter den stillegående motoren i navet på det fremre hjulet.

– Til forskjell fra el-bilen trenger du ikke være redd for å strande hvis batteriet skulle gå tomt. Det er en vanlig sykkel også, så det er bare å tråkke videre, sier Næss.

Kilde: Newswire

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1