Meny
08.05.2013

100 prosent elektronisk med Trans:log

Trans:log fra Transportnett har gjort alle administrative og transportoperative funksjoner 100 prosent elektronisk hos Ringstad Transport AS i Moss. – Fra 2002 og frem til i dag har vi hatt en omsetningsvekst på over 90 prosent, sier administrativ leder Ingrid Ringstad og nestleder Martin Iversen i selskapet. – Veksten skyldes utelukkende bruken av Trans:log, understreker de.

- Uten Trans:log hadde vi aldri klart å håndtere 2000 – 3000 kundetransaksjoner i måneden.  Manuell fakturahåndtering ville krevd langt flere ansatte på kjørekontoret. I dag er vi bare 9 ansatte i administrasjonen, sier Ringstad. Hun forteller at omsetningen i 2002 var på 6 millioner kroner mot 60 millioner i dag. – Omsetningsveksten har vi klart med tilnærmelsesvis lik bemanning som i 2006. For 2013 forventer vi ytterligere vekst. Om 10 år er det ikke urealistisk å oppnå en omsetning på 120 millioner takket være Trans:log.

Transportsentral
Ringstad Transport ble etablert i 1988 av Per og Terje Ringstad. I startfasen drev selskapet transportvirksomhet i mindre skala med egne biler. – Da vi flyttet til Årvoll Industriområde i 2002, ble selskapet reorganisert, og vi satset utelukkende på innleide biler. Med oppkjøpet av Vestby Varetaxi i 2006 tilbyr vi nå alt fra små til store transportoppdrag, sier Ringstad og Iversen. – Til sammen 45 biler har hele Norge som arbeidsfelt. Vårt nedslagsfelt er Østfold, Follo og Vestfold i tillegg til landsomfattende oppdrag. I dag fungerer vi som transportsentral og eier bare én bil. Vi har effektivisert logistikkfunksjonene med miljø- og kostnadseffektive transporter som kommer våre kunder til gode.

Utvelgelsesprosess
Samarbeidet med Transportnett startet i 2006 forbindelse med fagsystemet Unitrans. – Den brede IKT-kunnskapen til vår tidligere medarbeider, Erik Eglund (som nå arbeider hos Transportnett), var avgjørende i utvelgelsesprosessen. Vi vurderte tre alternative løsninger. Transportnett ble valgt fordi de hadde det mest velfungerende systemet i markedet. Det var også en fordel at Unitrans og Transportnett hadde en felles integrasjon, sier Ringstad og Iversen. De kan fortelle at kjørekontoret og alle biler er 100 prosent elektronisk. – En link mellom Unitrans og Transportnett gjør at alle oppdrag overføres til sjåførenes håndholdte terminal. For oss har dette medført store besparelser.

Operasjoner i sanntid
Ringstad Transport AS utfører sine operasjoner i sanntid. Ordre fra kunde til bil, leveranse av varer og fakturering skjer samme dag. – Selskapet har redusert bemanningen ved å gå bort fra manuelle operasjoner til elektronisk overføring, sier daglig leder Jan Ole Hansen i Transportnett. Han forteller at Trans:log inneholder EDI med ordreinformasjon. – Det er også en løsning som printer transportetiketter og transportdokumenter. De fleste kunder til Ringstad Transport benytter en bestillingsweb. I tillegg har vi levert en sporingsside der kundene kan spore hvor godset befinner seg geografisk. Sist men ikke minst, har vi levert håndholdte terminaler for kommunikasjon i alle biler. I norsk sammenheng er Ringstad Transport en mønsterbedrift på elektronisk samhandling med sine kunder, påpeker han.

Kunde- og vareomfang
– På kjørekontorets terminaler får vi oversikt over kunde og vareomfang. Kundeinformasjonen er retningsgivende for hvilken bil som skal benyttes til oppdraget (godsstørrelse og geografisk beliggenhet). Systemet til Transportnett gir oss oversikt over hvilke sjåfører som er tilgjengelig for oppdrag. Et innebygd overvåkningssystem med GPS-sporing gjør at vi til enhver tid vet hvor bilene befinner seg og kan omdirigere dem etter behov, sier Ringstad og Iversen.

100 prosent elektronisk
På spørsmål om hva verktøyet inneholder og gjør for Ringstad Transport, svarer Ringstad og Iversen: – Vi er nå 100 prosent elektronisk fra ordrene kommer inn til varer/gods avleveres våre kunder. Våre back-office-løsninger er forenklet. Når en kunde mottar sine varer, underskriver han ordrebekreftelsen på sjåførens håndholdte terminal, som overføres elektronisk til oss. Deretter faktureres kunden omgående. Tidligere ble alle fraktbrev skrevet manuelt. Det var en tidkrevende prosess med flere feilkilder. Enkelte sjåfører brukte 2–3 uker på å innlevere fakturagrunnlag. Da var fakturaen klar for utsendelse. For oss var dette en tapsbringende forretning.

Forenkler salgsprosessen
Når Ringstad Transport gjør innsalg mot nye kundegrupper, forenkler Trans:log salgsprosessen. – Vi forklarer hvordan PDA-en er linket opp mot vårt ordresystem. Kundene kan spore hvor sendingen befinner seg geografisk. De kan gå inn på web-en og få oversikt over hvem som underskrev ordren med nøyaktig klokkeslett når sendingen ble levert. Uten et slikt verktøy ville dialogen med transportkjøpere og kunder blitt vanskeligere, forteller Ringstad og Iversen.

Styrker vår videre vekst
I flere år har Ringstad Transport vært en Gazellebedrift. – Uten Trans:log hadde vi aldri klart å håndtere dagens kundemasse. Transportnetts oppfølging i etterkant av implementeringen har vært meget bra. Vi får førstehåndsinformasjon om nyheter som er på trappene. Flere av våre innspill har resultert i utviklingen av nye løsninger tilpasset vårt behov, sier Ringstad og Iversen, som ikke er i tvil: – Trans:log vil styrke vår videre vekst i et konkurranseutsatt transportmarked, avslutter de.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no