Meny
07.02.2013

Ny beskyttelse forlenger livet til dieselfilteret

Et økende antall dieselbiler er utstyrt med diesel partikkelfilter. Dette er noe de enten er utstyrt med når de kommer rett fra fabrikk eller i ettertid. Dieselpartikkelfilter har en begrenset levetid, ofte mye kortere enn produsentens spesifikasjoner. En av de viktigste årsakene til dette er sot, filterets fiende nummer én. En ny filterbeskyttelse fra Liqui Moly retter opp dette. Drivstofftilsetningen holder filteret rent og gir det lengre levetid.
I dieselbiler er det ofte et partikkelfilter som renser eksosen fra skadelig sot. Når eksosen når en viss temperatur, setter regenereringen i gang i spesifikke intervaller. Sotpartikler forbrennes i filteret, slik at det beholder sin permeabilitet.

Men denne prosessen er avhengig av kjørestil. Kjøretøyer som primært brukes for korte avstander eller i bytrafikk, når sjelden eller aldri høy nok temperatur. Det betyr at soten ikke blir brent opp, og den vil gradvis tette filteret. Resultatet blir til slutt fall i motorens ytelse til den slutter å fungere helt. Når det har gått så langt, er det ingen annen utvei enn å skifte filter – noe som er dyrt. Det kan skje så tidlig som etter 20 000 km, i stedet for den normale som er over 100 000 kilometer.

For å kunne unngå dette scenariet har Liqui Moly utviklet en drivstofftilsetning som fungerer som et forebyggende tiltak for å beskytte dieselpartikkelfilteret. 

– Hvis filterbeskyttelsen brukes regelmessig, vil filteret beskytte effektiv mot sot, slik at kostbare reparasjoner og driftstans kan unngås, sier Uwe Krügel, direktør for forskning og utvikling.

Tilsetningen brukes under påfyllingen i intervaller på 2000 kilometer. En pakke på 250 ml er nok for 50–70 liter diesel og er egnet for alle biler med dieselpartikkelfilter med mindre de har et elektronisk styrt drivstoffsystem for tilsetninger, slik tilfellet er for biler fra Citroën og Peugeot.

– Denne tilsetningen er et nytt praktisk middel for verksteder som ønsker å hjelpe sine kunder med å spare penger, forklarer Krügel.

Kilde: mynewsdesk.com

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no