Meny
18.04.2004

Fiasko for tysk veiskatt

Tyskland vedtok i 2002 at det skulle oppkreves veiskatt fra tungtransport for å finansiere vedlikeholdet av de tyske motorveiene. Men ennå er ikke registrerings- og oppkrevingssystemet operativt.
Det skyldes at et superavansert teknologisk system ikke fungerer. Og det er usikkert når det blir operativt hvis det i det hele tatt skjer. Til nå har prosjektet kostet den tyske stat 6,5 milliarder euro (56 milliarder kroner). Så det er mer snakk om en katastrofe enn en fiasko.

Det var selskapet Toll Collect som skulle levere totalløsningen. Selskapet eies av DaimlerChrysler, Deutche Telekom og franske Cofiroute. Nå har den tyske samferdselsminister Manfred Stolpe bestemt av avtalen med selskapet skal sies opp. Dette er et prestisjenederlag både for den tyske regjeringen med Gerard Schröder i spissen og for tysk teknologi.

GPS-teknologi
Systemet skulle fungert ved at lastebiler som trafikkerer tyske motorveier, fikk installert en såkalt OBU-enhet (On-Board-Unit) med et digitlat veikort som via GPS registrerte når lastebilene kjørte på avgiftsbelagte veier.

På veiene skulle det installeres kontrollbommer som ved hjelp av laser skulle kontrollere om lastebilene hadde installert OBU-enheten. Hvis ikke, ville det bli tatt bilde av nummerskiltet.

Ved avkjøringen fra den avgiftsbelagte veien skulle OBU-enheten sende data til en avregningssentral via GPS.

Krangel om milliarder
Men selskapet har altså ikke fått systemet til å fungere, og nå krangler partene om summen på erstatningsbeløpet som Toll Collect skal betale til den tyske stat. I mellomtiden skal skatten inndrives ved bruk av en euro-vignetten som ble avskaffet i fjor høst. 

Veiskatten gjelder for lastebiler over 12 tonn og den koster 12,4 cent pr. kilometer. Den årlige inntekten forventes å blir 2,8 milliarder euro.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no