Meny
18.04.2004

Ekspressvei Oslo–Bergen

En gruppe initiativtakere i Rogaland og Hordaland som kaller seg ”Haukeliveiens venner”, ønsker å bygge ut E134 over Haukelifjell og ber myndighetene om penger.
Det foreslås en ny veitrasé mellom Hjartdal og Grungedal, som skal gi en innsparing på 4,3 mil. Den øvrige innsparingen av veistrekningen skjer ved at det bygges en ny trasé nord for Røldal, en tunnel mellom Gjerde og Jondal og endelig en ny trasé fra Hardangerfjorden til Fana.

Det forutsettes at trafikken over Hardangerfjorden går med ferge som tidligere. Prisen på prosjektet er beregnet til fem milliarder kroner.

Bane eller vei?
Det er et politisk, økonomisk og miljømessig spørsmål om man skal satse på vei eller jernbane over Haukeli. I Ny Teknikk nr. 3 2003 skrev vi om planene om en ny høyhastighetsbane over Haukeli.

En slik bane ville korte ned reisetiden mellom de store byene på Vestlandet og Østlandet dramatisk. Reisetiden mellom Oslo og Bergen ville bare bli to timer og tjuefem minutter.

En slik bane ville også ha en rekke miljømessige gevinster, men prisen ville naturligvis bli høyere enn den utbyggingen ”Haukeliveiens venner” ønsker. 28 milliarder kroner er Haukelibanen beregnet å koste.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no