Tips redaksjonen
07.02.2013

CV-skolen, leksjon 1

CV står for Curriculum Vitae (latin for ”livets løp”). Det skal være et kortfattet sammendrag av ditt yrkes-og studieliv, og fungerer derfor som en database over hva du har gjort så langt i livet.
En CV skal først og fremst inneholde personalia og kontaktinformasjon. Mange velger også å ha med et bilde av seg selv. Det kan bidra til at du skiller deg ut i en stor bunke og hjelpe den som ansetter med å få et ansikt å forholde seg til på et tidlig tidspunkt. Da er det viktig at bildet er nøytralt og profesjonelt, slik at du ikke gir et inntrykk du ikke ønsker.

Guri Larsen, direktør i Adecco Search & Select, påpeker imidlertid at et bilde på CV-en automatisk får rekruttereren til å gjøre subjektive vurderinger av deg, som ikke nødvendigvis er riktig eller relevant for stillingen du søker. 

Det aller viktigste er at CV-en er oversiktlig og lett å lese. Hvis rekruttereren må lete i et mylder for å finne informasjon om hvor du sist var ansatt, risikerer du at tålmodigheten tar slutt, og at vedkommende legger CV-en din til side.

Sorter arbeidserfaring og utdanning hver for seg med nyeste erfaring først. Du kan også ha andre poster i tillegg, for eksempel styreverv, språkkunnskap eller publikasjoner. Kreative innslag som farger og tegninger kan være en suksess hvis stillingen hører hjemme i kreativ bransje, men det viser seg at det er større garanti for å bli vurdert hvis man bruker oversiktlige formater. Du kan eventuelt henvise til en blogg e.l. i søknadsbrevet.

Det er også lurt å tilpasse CV-en etter stillingen du søker og spisse kvalifikasjonene dine etter hva bedriften spør etter. Det kan være fint å ha et eget felt til nøkkelkvalifikasjoner der egenskaper utheves.

Når det kommer til referanser, holder det ofte å skrive at disse oppgis på forespørsel. Hvis du vil føre dem opp, er det også greit, men da må du passe på at referansene har sagt ja til dette på forhånd, slik at de kan forberede seg på en eventuell henvendelse. 

Sist, men ikke minst – unngå skrivefeil. Å oppdage skrivefeil er en enkel måte å luke ut kandidater på, det er en lei grunn til ikke å bli vurdert.

Kilde: mynewsdesk.com

[Tilbake]

 Makeweb 4.1