Tips redaksjonen
29.12.2012

Proaktiv fjærutvikling av Lesjøfors effektiviserer Haldex-brems

I et strategisk viktig prosjekt har Lesjøfors utviklet en bremsebeleggsfjær i et tynnere, rustfritt materiale som bidrar til å forlenge bremseproduktets livslengde.
Stor materialkunnskap, høyteknologisk ekspertise og en proaktivt tilnærming ligger bak framgangen.
Haldex er en global aktør som produserer avanserte bremse- og luftfjæringssystemer til den tunge bilindustrien. For noen år siden kom Lesjøfors i Värnamo i kontakt med Haldex og startet det krevende arbeidet med å designe en ny bladfjær til bremsebelegget til tunge lastekjøretøy.

Muligheter til videreutvikling
Haldex daværende fjærløsning var fullt ut fungerende, men ikke optimal sett ut i fra en rekke aspekter, konstaterte Lesjøfors utviklingsingeniører. Takket være Lesjøfors gode erfaringer med rustfrie materialer med høy styrke så man muligheter til å forbedre bladfjærens prestasjoner uten å heve produksjonskostnadene. Haldex viste stort interesse for en videreutvikling av bremsebeleggs-fjæren.

Lettere komponent i kostnadseffektiv produksjon
Med stor kunnskap om ulike fjærende materialer og ressurser til beregning, tester og prototyputvikling kunne utviklingsingeniørene utvikle og forbedre designen og ytelsen til den aktuelle bladfjæren. 

Blant annet har man brukt avanserte FEM-beregninger. Sluttresultatet ble en bladfjær i et rustfritt materiale der kostnadskrevende herdning eller overflatebehandling ikke var nødvendig.

Produktet er til og med blitt lettere siden materialedimensjonen kunne minskes fra 1,8 mm til 1 mm.

– Utviklingen av produktet har foregått i cirka 1,5 år. Vi har testet oss frem i tett samarbeid med Haldex. Lesjøfors kunne til slutt levere en optimal løsning som overgikk kundens høye krav uten at kostnadene ble høyere, og dette er vi naturligvis svært stolte av, sier Marcus Hartvigsson, teknisk ansvarlig hos Lesjøfors Banddetaljer i Värnamo.

Dessuten lengre livslengde
Ikke nok med at bremsebeleggsfjæren ble bedre, den fikk også lengre livslengde. Fjæren holder nå 50 prosent lenger enn den tidligere komponenten som var produsert i kullstål. I sommer startet produksjonen av produktet, og den er nå i full bruk hos Haldex.

– Vi er veldig fornøyde med vårt samarbeid med Lesjøfors. Takket være deres ideer, kunnskap og erfaring har vi kunnet forbedre vårt skivebremsprodukt, hvilket til slutt er en stor fordel for våre sluttkunder både miljø- og kostnadsmessig, sier Anders Lindqvist, prosjektansvarlig på Haldex.

Les mer på www.lesjofors.no

 

[Tilbake]

 Makeweb 4.1