Meny
12.10.2012

OTD – større for hvert år

I dagene 16–18. oktober er Bergen Norges ”oljeby”. Da arrangeres Offshore Technology Days (OTD). Det startet beskjedent i 1999. I år regner arrangørene med at arrangementet blir større enn noen gang.
OTD er organisert av Offshore Media Group (OMG), som helt siden 1982 har hatt fokus på den norske kontinentalsokkelen og offshoreindustrien. OTD er den største årlige oljemessen i Norge (ONS i Stavanger er større, men den arrangeres annethvert år) og har rundt 330 utstillere og 20 000 besøkende.

Fra beskjeden start til suksess
ODT startet beskjedent i 1999 med et seminar ved AGR i Straume utenfor Bergen. I alt syv selskaper var invitert. Siden da har OTD blitt Norges største årlige utstillig for olje- og energiindustrien. I 2006 overtok OMG ansvaret for å organisere utstillingen, som dette året hadde 120 utstillere og 3000 besøkende.

I 2007 bestemte OMG seg for å flytte OTD til Arenum utstillingssenter i Bergen. Med over 200 utstillere og vel 8000 besøkende ble 2007 gjennombruddsåret for OTD. Oktoberfesten i som ble arrangert i forbindelse med messen, ble også en stor suksess. Suksessen har fortsatt, og i de tre påfølgnede årene har antallet utstillere og besøkende økt. I fjor hadde messen en økning på 54 prosent i antall utstillere, og besøksantallet ble doblet.

Mer enn bare utstilling
I tillegg til utstillingene organiserer OMG også konferanser, fagseminarer og studentarrangementer. Det blir dessuten en åpningsseremoni 16. oktober og en avslutningsseremoni den 18 med kulturelt innslag. Tradisjonen tro vil det også i år bli Oktoberfest reservert for utstillere og inviterte gjester fra bransjen. På festen vil det blir servert øl og tradisjonell tysk mat, og naturligvis blir det også underholdning.
   Både på de sosiale arrangementene, seminarene og messen for øvrig får utstillere og besøkende anledning til å knytte kontakter, gjøre forretninger og snakke med hverandre i en roligere og annerledes setting enn i en ellers travel hverdag.

OTD Young Professionals
OTD Young Professionals er et begrep for de aktivitetene som retter seg mot studenter som har relevant utdanning i forhold til bransjen. Visjonen er å bygge en bro mellom selskaper innenfor olje-, gass- og energisektoren og disse studentene. Det er snakk om seminarer for både studenter og yngre mennesker som er ansatt i bransjen. I tillegg vil studenter få anledning til å presentere seg for selskaper innenfor bransjen på et spesielt område, en såkalt Recruitment lounge. Potensielle kandidater vil så bli invitert til etterfølgende hurtigintervjuer (speed interviews).

I tillegg til dette vil FMC arrangere Subsea School for Young Professionals. Det blir en kortversjon av den ordinære FMC Subsea School, det vil si en introduksjon til subsea-teknologien, der FMC ligger i tet.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no