12.10.2012
Simon Møkster Shipping bestiller Rolls-Royce-design
Leveransene fra Rolls-Royce har en verdi på i overkant av 100 millioner kroner og inkluderer design samt en omfattende pakke med integrert utstyr. Kontrakten er dermed et viktig bidrag til aktiviteten ved de ulike avdelingene til Rolls-Royce i Norge.
UT 776 WP er et plattformforsyningsfartøy med den nye wave piercing-designen fra Rolls-Royce. Fartøyet er ikke bare visuelt slående; det nye designet gjør det mulig å skjære gjennom bølgene i tøffe værforhold, noe som bidrar til mer konstant fart, redusert drivstofforbruk og økt sikkerhet. Fartøyet er spesialdesignet for oppdrag i nordområdene, med oljevernklasse NOFO 2009.
– Det er veldig hyggelig at Møkster Shipping og Statoil velger oss i hard konkurranse med andre designleverandører i denne siste tildelingsfasen til Statoil. Vi ser frem til å fortsette vårt gode samarbeid gjennom utviklings- og konstruksjonsfasen, sier salgsanvarlig Hans Robert Almestad hos Rolls-Royce.
Utstyrpakken som Rolls-Royce skal levere, omfatter hovedmaskineri, Azipull-propeller, thrustere, DP 2 dynamisk posisjoneringssystem, siste generasjons automasjon og kontrollsystem, elektriske system og dekksmaskineri inkludert ASFA-system (Automated Sea Fastening System) som sikrer dekkslasten samt tørrbulkanlegg.
Det nye fartøyet skal være klart for levering i august 2014. Det blir 92 meter langt, 20 meter bredt, og vil ha et dekksareal på over 1000 kvadratmeter.
Kilde: Maritim & Energy
UT 776 WP er et plattformforsyningsfartøy med den nye wave piercing-designen fra Rolls-Royce. Fartøyet er ikke bare visuelt slående; det nye designet gjør det mulig å skjære gjennom bølgene i tøffe værforhold, noe som bidrar til mer konstant fart, redusert drivstofforbruk og økt sikkerhet. Fartøyet er spesialdesignet for oppdrag i nordområdene, med oljevernklasse NOFO 2009.
– Det er veldig hyggelig at Møkster Shipping og Statoil velger oss i hard konkurranse med andre designleverandører i denne siste tildelingsfasen til Statoil. Vi ser frem til å fortsette vårt gode samarbeid gjennom utviklings- og konstruksjonsfasen, sier salgsanvarlig Hans Robert Almestad hos Rolls-Royce.
Utstyrpakken som Rolls-Royce skal levere, omfatter hovedmaskineri, Azipull-propeller, thrustere, DP 2 dynamisk posisjoneringssystem, siste generasjons automasjon og kontrollsystem, elektriske system og dekksmaskineri inkludert ASFA-system (Automated Sea Fastening System) som sikrer dekkslasten samt tørrbulkanlegg.
Det nye fartøyet skal være klart for levering i august 2014. Det blir 92 meter langt, 20 meter bredt, og vil ha et dekksareal på over 1000 kvadratmeter.
Kilde: Maritim & Energy