Tips redaksjonen
10.09.2012

Elvebakken og NITH i spennende samarbeid

I uke 35 startet seks elever ved Elvebakken videregående skole på høyskolestudier. Dette semesteret skal de ta 7,5 studiepoeng ved Norges Informasjonsteknologiske Høgskole (NITH) innenfor IT-områdene spill, programmering, design og 3D-grafikk.
Elvebakken og NITH inngikk i vår en avtale om at ambisiøse elever ved den videregående skolen skal få muligheten til å ta emner på høyskolenivå. Dette resulterte i at seks elever på linjen Medier og kommunikasjon ved Elvebakken fikk tilbud om å følge emner ved NITH.

Møter kunnskapsløftet
Elvebakken er svært glade for samarbeidet. – Som skole er vi opptatt av å utvikle talenter, og vi har elever som trenger faglige utfordringer ut over det et standardisert skoleløp kan gi, sier Annegrete Møller-Stray, som er avdelingsleder for Medier og kommunikasjon ved Elvebakken. Hun merne NITH gir elevene en unik mulighet til et forsert løp gjennom å ta emner på høyskolenivå, slik Kunnskapsløftet åpner for.

Inspirasjon og motivasjon
Rektor Bjørn Hanssen ved NITH gleder seg over at elever som er motiverte, får utfordringer og faglig fordypning mens de er i videregående skole.

– Vi er begeistret over å tilby kunnskapstørste og ambisiøse ungdommer nye utfordringer gjennom dette samarbeidet. Vi vet at det er mange elever i videregående skole som har kapasitet til ekstra fordypning, sier Hanssen. Dette opplegget skal bidra til at elevene får inspirasjon og blir sikrere i sitt framtidige karriereutvalg.

Programmeringsjente
Ane Nøss Bystadhaugen er en av elevene som er tilbudt plass i programmet etter vårens søknadsprosess og intervjurunder. Hun hadde sin første forelesning i uke 35 på NITH, og gledet seg til å komme i gang.

– På Elvebakken lærer jeg mye om visuell design, men jeg savner kompetanse for å kunne lage tekniske løsninger, for eksempel websider, sier Nøss Bystadhaugen. Hun forteller at ordningern derfor passet helt perfekt for henne. Sammen med to medelever har hun valgt å studere programmering.

Elevene har egen fadder ved høyskolen og får faglig oppfølging underveis. De har tilgang til de samme ressursene og retttighetene som alle NITH-studentene. Høyskolen har hatt andre videregående skoler inne i programmet tidligere, og erfaringene har vært gode. Målet er at elever fra flere videregående skoler også skal få mulighet til å delta.

 

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1