Meny
19.07.2012

Småkjøring kan ”drepe” dieselpartikkelfilteret

- Et kjøremønster med overvekt av korte turer der bilen ikke blir skikkelig driftsvarm, kan forholdsvis raskt ta knekken på dieselpartikkelfilteret (DPF), forteller Terje Støa Edvardsen i Tenneco i Norge. Han legger til at med stadig mer komplekse komponenter for avgassrensing kan en reparasjon fort bli meget kostbar.
– Det er en klar tendens til at bilkjøpere velger dieselmotor også i biler som brukes lite og kjøres kort. Dette er selvsagt forståelig ut fra ønsket om lavt drivstofforbruk og dermed beskjedne CO2-utslipp, men det er dessverre et dårlig valg for dieselmotorens avgassrensesystemer, som ved typisk bybruk og kjøring til og fra butikken aldri oppnår den arbeidstemperaturen som er nødvendig for optimal funksjon, sier Støa Edvardsen.

– Det er dessverre alt for få bilister som er tilstrekkelig oppmerksomme på dette forholdet, som jo heller ikke blir bedre i ustabilt norsk klima.

Utilstrekkelig arbeidstemperatur i dieselpartikkelfilteret (DPF) har flere uheldige virkninger. For det første vil DPF ikke ha ønsket renseeffekt, og dernest vil filteret under slike ugunstige driftsforhold tettes relativt fort. Dette vil igjen redusere renseeffekten også når arbeidsforholdene er gunstige.

Må tas på alvor
En bil med DPF som brukes slik, må derfor med jevne mellomrom kjøres noen mil i normal marsjfart med god driftstemperatur for å brenne rent filteret. En gul lampe på dashbordet minner om når dette er nødvendig, og den må tas på alvor, understreker Terje Støa Edvardsen:

– Jo lenger man kjører med den gule lampen lysende før man tar en litt lengre tur, desto større er sjansen for at DPF blir skadet eller ødelagt.

Det blir litt som allergisk påvirkning: En allergiker som utsetter seg for stadig påvirkning, vil før eller senere kunne oppleve allergisk sjokk. For dieselpartikkelfilteret vil ”allergisjokket” være fullstendig nedbrytning med utskiftning som følge.

– Dette er det veldig viktig at folk er oppmerksomme på. Komponenter for avgassrensing blir mer og mer komplekse, noe som også betyr mye høyere priser. Å skifte ut en komponent på grunn av defekt DPF kan derfor bli en meget kostbar sak i fremtiden, fremholder Støa Edvardsen.

Nye generasjoner DPF underveis
Det som kanskje er viktigst på kort sikt, er likevel at bilselgere blir mye flinkere til å informere kundene sine om disse tingene. Det krever at man er mer nøye med å forhøre seg om den enkelte kundes kjøremønster og behov, og at man passer på å informere om de spesielle utfordringene DPF møter på små dieselmotorer med mye småkjøring i barskt norsk klima, sier Støa Edvardsen og legger til at dieselmotor fremdeles kan være et godt alternativ for dem som er bevisste på de spesielle begrensningene og utfordringene knyttet til DPF.

Walker, som er en av verdens største produsenter av utstyr for avgassrensing, er nå underveis med nye generasjoner DPF. Disse vil også ha en såkalt NOx-felle integrert, noe som betyr at de helseskadelige NOx-utslippene vil bli kraftig redusert i forhold til dagens motorer.

Kilde: www.mynewsdesk.com

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no