Meny
18.04.2004

Et villdyr fra Dyson

Med dette villdyret fra Dyson er det blitt morsommere å gjøre rent i huset. Det er en poseløs støvsuger med turbomunnstykke som ifølge produsenten effektivt skal suge opp hår og fibrer pluss mye annet.
Men Dyson er mer enn en støvsuger. Stilig design og knallfarger gjør den til en pyntegjenstand. Den blir ikke gjemt bort i skap som andre støvsugere. Mange synes den er så tøff at de lar den står fremme så besøkende kan beundre den. Med ”turbomaskinen” til Dyson er mennene også blitt mer interessert i rengjøring når de kan se at støvet samler seg i den gjennomsiktige beholderen.

Britisk oppfinnelse
Det var briten James Dyson som fikk ideen til en posefri støvsuger. Som ung irriterte han seg over støvsugere med dårlig effekt. Han oppdaget at denne dårlige effekten skyldtes støvsugerposene. Teknikken i Dysons støvsuger går ut på å kanalisere luften rundt i flere sykloner før støvet ender i en beholder. Derved øker sugeevnen betraktelig.

De store støvsugerprodusentene har ikke vært særlig interessert i dette nye produktet, som de har forsøkt å motarbeide. Forklaringen er enkel: De frykter at de ville miste markedet for støvsugerposer, som på verdensbasis utgjør hele til milliarder kroner i året.

Ikke best i test
Tester viser at støvsugeren ikke er så effektiv som produsenten vil ha det til. Forbrukerrapporten publiserte i fjor resultatet fra tester av 17 støvsugere på det norske markedet pluss 30 støvsugere som ikke selges i Norge. Testene gav Dyson karakteren fire, som betyr at støvsugeren er bra, men ikke mer enn det. Flertallet av støvsugerne fikk den samme karakteren. Testen viste også at støvsugeren bråker mye, og at en av modellene fikk bunnkarakter i fjerning av dyrehår. Siemens Smiley kom best ut i Forbrukerrapportens test. I en britisk forbrukertest kom Dyson klart dårligst ut og fikk totalbedømmelsen under middels.

Støvsugersalget øker
Ifølge tall fra markedsanalyseinstituttet GfK i Danmark har støvsugermarkedet vokst med 26 % fra 2000 til 2002. Ny Teknikk kan ikke vise til en lignende undersøkelse i Norge, men det er grunn til å tro at det er den samme trenden her hjemme. Årsaken er sannsynligvis at forbrukerne er mer bevisst på betydningen av et godt inneklima.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no