Tips redaksjonen
11.06.2012

Sparer 6 millionermed PocketSERVICE

Kran og Industri Service (KIS) opplever en sterk vekst på service- og vedlikeholdsoppdrag til norsk industri.
– For å øke kundeeffektiviteten og oppnå større lønnsomhet har vi installert PocketSERVICE fra Giant Leap. Løsningen vil bidra til årlige besparelser på over 6 millioner kroner, sier daglig leder Tom Olsen i KIS gruppen. – I løpet av to år er systemet nedbetalt.

KIS Gruppen leverer vedlikeholdstjenester på kraner og løfteutstyr til norsk landbasert industri. Gruppen oppnådde en omsetning på hele 400 millioner kroner i fjor. – Som spesialist på service, vedlikehold og opplæring er vi avhengig av brukervennlige mobilitetsløsninger for å øke kundeeffektiviteten. – PocketSERVICE rasjonaliserer driften og gjør kundeoppdragene enklere for våre serviceteknikere. Alle oppdrag som utføres, blir tilgjengelig på kundenes egen web, sier Olsen. Han legger til at kundewebportalen er en spesialutviklet løsning fra Giant Leap.

Anbudsfase
I anbudsfasen kjempet 5–6 leverandører om KIS-kontrakten. – Flere konkurrerende løsninger ble vurdert. Giant Leap ble foretrukket fordi PocketSERVICE hadde bedre funksjonalitet og flere kundetilpasninger, sier Olsen. Han legger til at pris var mindre avgjørende for valg av leverandør. – Implementeringen av PocketSERVICE startet i fjor høst. Nå benytter alle KIS-selskaper løsningen. Opplæringen av våre serviceteknikere har vi stått for selv.

KIS gruppen
KIS Gruppen ble etablert i 1987 og består av selskapene KIS ØST, KIS VEST, KIS SØR og KIS NORD. For å styrke servicevirksomheten ble KIS KOMPETANSE nylig etablert. Selskapet tilbyr et komplett industrielt opplæringstilbud mot offshore- og sjøfartsnæringen. – Frem til år 2000 var landbasert industri vårt satsingsområde. Med etableringen av KIS MARITIME AS tilbyr vi nå våre tjenester til sjøfartsnæringen, sier Olsen. – I 2010 gikk KIS inn som medeier (51prosent) i BERGEN HYDRAULIC, som forhandler maritime kraner og løfteutstyr.

Betydelig aktør
KIS Gruppen har verksteder og kontorer på 24 steder i Norge og 220 medarbeidere. – Vi har serviceavtaler med over 3000 bedrifter. Våre kunder er skipsverft, smelteverft, papirindustri og næringsmiddelindustri som har løfteinnretninger. Vi samarbeider med produktselskapet DEMAnor, som er importør av kran- og løfteutstyr fra tyske DEMAG Cranes AG, sier Olsen. Han legger til at KIS utføres service og vedlikehold på alle kranmerker og produkter.

Effektiviserer hverdagen
PocketSERVICE fra Giant Leap effektiviserer hverdagen for de ansatte i KIS Gruppen. Med løsningen mottar serviceteknikere arbeidsordre eller driftsinstrukser i sanntid på en mobil terminal. – Det forenkler registreringen av timer, materiell og arbeidskoder. Når en ordre ferdigmeldes, sendes den direkte til selskapets økonomisystem og er klar for fakturering. Oppdragene utføres raskere og mer nøyaktig, forteller Olsen. Han mener Giant Leap til nå har løst KIS Gruppens utfordringer på en utmerket måte. 

Windows Mobile
PocketSERVICE baserer seg på Windows Mobile og har et enkelt og oversiktlig brukergrensesnitt. – Løsningen er lett å lære og enkel å bruke for serviceteknikere. Mellomvareløsningen MobilityServer sørger for stabil og sikker kommunikasjon med applikasjonen ute i felt. Den fungerer som en gateway og knytter mobile applikasjoner med informasjon i andre systemer, påpeker salgssjef Johan Norlander i Giant Leap.

Forretningskritiske applikasjoner
Giant Leap leverer forretningskritiske applikasjoner til sine kunder på robuste mobile terminaler. Sammenliknet med smartphones tåler de tøffe værforhold og hard behandling. De har også innebygd strekkodeleser som forenkler datafangsten ute i felt. De kan også utstyres med RFID-leser. 

– Vi har fem bransjespesifikke standardløsninger; for selgere i felt, transportører, serviceteknikere, kontrollører og lageroperatører. Disse er utviklet for å effektivisere bedriftenes arbeidsprosesser ute i felt, forteller Norlander.

MobilityWorkspace
Alle fire KIS-selskaper og KIS MARITIME benytter administrasjonsverktøyet MobilityWorkspace fra Giant Leap. – Vi har også installert et CRM-system med kunderegistrering, kontaktpersoner, aktiviteter og tilbud. Visma Business er vårt forretningssystem, sier Olsen, som forteller at det er en integrasjon mellom Mobility Workspace, PocketService og Visma Business.

Viktig planleggingsverktøy
MobilityWorkspace er et viktig verktøy for serviceavdelingen og forenkler planleggingen av oppdrag for selskapets serviceteknikere. – Serviceavdelingen har full oversikt over hvilke oppdrag som utføres og kan omdirigere medarbeidere til nye oppdrag etter behov. All informasjon som tastes inn på den håndholdte terminalen, blir gjort tilgjengelig via vår kundeweb KIS Service Portal, som er utviklet av Giant Leap. Her får kundene informasjon om serviceoppdrag, sertifikater og dokumentasjon, sier Olsen. Når serviceteknikerne har utført krankontrollen, krysset av sjekklister i terminalen og signert for utført arbeid, sendes dokumentasjonen til kundeweben for lagring.

Sterk vekst
Til tross for vanskelige tider for deler av norsk industri opplever KIS Gruppen sterk vekst. – Vi har spesialisert oss på ettermarked med kontroll, ettersyn og reparasjon av kran og løfteutstyr. Nedgangstidene har i liten grad påvirket oss, sier Olsen. – 2011 var gruppens beste resultat noensinne, avslutter han.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1