Tips redaksjonen
16.05.2012

NTNU med storsatsing på internasjonal prestisjekonkurranse

Kan man designe husholdningsapparater som pirrer luktesansen, hørelsen eller smaksløkene? Institutt for produktdesign ved NTNU har tatt utfordringen og har viet ett eget fag for studentene til den prestisjefylte og futuristiske designkonkurransen Electrolux Design Lab. Tema for årets konkurranse er design som stimulerer flere sanseopplevelser. Ved å innlemme Electrolux Design Lab i NTNUs obligatoriske undervisningsopplegg håper skolen å hevde seg i den knivskarpe konkurransen.
30 industridesignstudenter, som går andre året på sivilingeniørstudiet i produktdesign ved NTNU, utgjør klassen, som i juni skal levere inn hvert sitt bidrag til den globale designkonkurransen Electrolux Designlab 2012. Konkurransen inngår i faget Produktdesign 4 – ”form and function".

Global konkurranse
Electrolux Design Lab er en årlig global designkonkurranse, der industri- og designstudenter over hele verden inviteres til å presentere innovative ideer for fremtidens husholdningsapparater. I fjor mottok juryen hele 1300 bidrag fra studenter i over 50 land. Årets tema er design som stimulerer flere sanseopplevelser.

– Hvert år har vi også mottatt bidrag fra norske studenter, men disse har dessverre ikke nådd helt frem i konkurransen. Gjennom dette spennende prosjektet håper vi at norske studenter vil være med å sette sitt preg på jubileumsutgaven av konkurransen. Tema for årets konkurranse skulle gi gode forutsetninger for kreativ utfoldelse, og vi er spent på resultatene, sier markedssjef Lena Wånemark i Electrolux Norge.

Spent fagansvarlig
André Liem, førsteamanuensis ved institutt for produktdesign ved NTNU, har stor tro på at deltakelsen vil styrke studentenes kompetanse på flere områder. 

– Det er viktig at studentene har et mål i undervisningen, og at det ikke bare blir fokus på teori, men også at de blir utfordret på det praktiske plan. Det får de gjennom deltakelse i denne konkurransen. Her vil de utfordres både kreativt og filosofisk i utviklingen av konseptet. Jeg har allerede sett flere bidrag som har potensial for å hevde seg i konkurransen, sier Liem.

Flere ”sanseopplevelser”
Tema for Electrolux Design Lab 2012 er sterkt knyttet til selskapets designhistorie. I den kreative prosessen utfordres studentene til å la seg inspirere av profesjonelle opplevelsesskapere. Det kan være kokker, arkitekter, interiørdesignere eller hotelldesignere. Utfordringen blir å designe husholdningsapparater som bidrar til flere sammensatte sanseopplevelser. Det kan være gjennom tidsriktig teknologi, kreativ bruk av forskjellige materialer eller valg av overflate og dekor. 

– Betydningen av våre sanseinntrykk er undervurdert i mye av dagens design. For mye vekt er lagt på det visuelle. Hva om vi kunne innlemme også andre sanser i designet? Tenk om vi kunne lukte hvem som ringer? Eller føle hva som er på TV, sier Henrik Otto SVP for Global Design ved Electrolux.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1