Meny
09.03.2012

Autodesk Simulation fra ild til is

ARKTOS Developments Ltd. har brukt Autodesks simuleringssoftware til å teste et amfibiekjøretøy i ekstreme miljøer.
ARKTOS Developments Ltd., virksomheten bak et bemerkelsesverdig amfibiekjøretøy, bedre kjent som ARKTOS – har brukt simuleringssoftware fra Autodesk, Inc. til å teste kjøretøyet i noen av verdens mest krevende miljøer. 

– Bruken av Autodesk Simulations til digital prototyping har hjulpet ARKTOS med nøyaktig å kunne forutsi yteevnen på et nesten grenseløst kjøretøy. De ekstreme miljøene, som det er lykkes ARKTOS å analysere, er et bevis på hvor nøyaktig Autodesks simuleringsteknologi kan simulere yteevnen i den virkelige verden, sier Robert “Buzz” Kross, senior vice president, Manufacturing Industry Group i Autodesk.

Evakueringsredskap
Da kjøretøyet opprinnelig er designet som et evakueringsredskap til arktiske offshore-oljefasiliteter, kan det bevege seg fra meget kalde temperaturer på – 50 °C gjennom brennende flammer, og tilbake igjen. Det kan for eksempel benyttes til å evakuere en brennende boreplattform. I tillegg kan kjøretøyet enkelt navigere gjennom ujevne islandskaper, over iskammer og på åpent vann – og til og med opp og ned på nesten loddrette flater. Det gjør ARKTOS-kjøretøyet til et særdeles kompetent forskningskjøretøy under en rekke ekstreme forhold. 

Valmont West Coast Engineering (Valmont), som leverer Finite Element Analyser (FEA) til ARKTOS Developments Ltd., var ansvarlig for å forutsi kjøretøyets yteevne i disse vanskelige omgivelsene.

Digital optimering av yteevnen
– Vi brukte Autodesks simuleringsteknologi til å forutsi kritiske stresspåvirkninger for kjøretøyet ved ekstreme temperaturer og belastninger. Etter å ha funnet frem til det optimale designet via ulike FEA-metoder brukte vi fysiske tester og tok kjøretøyet med ut i marked for å validere nøyaktigheten av våre resultater, sier Loan Giosan, Ph.d. ved Valmont. 

Nøkkelen til ARKTOS-kjøretøyets mobilitet er en ledd-delt arm som sitter mellom kjøretøyets to hodedeler. Når kjøretøyet klatrer opp fra vannet på en isflate, hjelper hydraulikken i armen med å dytte den forreste delen av kjøretøyet opp av vannet, slik at de sporede piggene kan gripe tak i isen.

Ved hjelp av de multifysiske alternativene i Autodesk Simulation var Valmont i stand til å vise ingeniørene hos ARKTOS Developments Ltd. hvordan termisk stress forårsaket av ekstreme temperaturer ville bli kombinert med mekanisk stress i den ledd-delte armen. I tillegg, da armen ville bli utsatt for gjentatte trykk- og trekkbelastninger, analyserte Valmont også tretthetsgrensen med de multifysiske verktøyene i Autodesk Simulation. 

- Vi endrer kontinuerlig den opprinnelige designen av ARKTOS-kjøretøyet til nye kunders spesifikke behov. Softwaren fra Autodesk gjør det enklere for oss å designe nye tilføyelser til kjøretøyet, og deretter simulere hvordan disse endringene vil påvirke yteevnen, sier Bruce Seligman, direktør i ARKTOS Developments Ltd. 

ARKTOS-kjøretøyer opererer for tiden i Alaska, Kina, Kasakhstan og Det kaspiske hav.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no