Tips redaksjonen
14.02.2012

Stadig flere el-taxier

I fjor sommer regnet Norges Taxiforbund og Grønn Bil ut at el-taxi kunne være svært lønnsomt for drosjeeiere. I løpet av de siste månedene har Stavanger, Bergen, Trondheim og Akershus fått nye, hel-elektriske taxier.
Bergen først ute
Bergen var først ute med å sette elbilen Nissan Leaf inn i taxidrift. Bilen har plass til fem personer, to store kofferter og litt mer. Vi siterer fra nettsidene til Hordaland Fylkeskommune, som vi synes oppsummerer dette ganske bra: – Eltaxi er bra både for klima og byluft. I tillegg er ho bra for lommeboka til drosjeeigaren. Det er slik at jo lenger du køyrer kvart år, desto meir lønsam vert ein elbil samanlikna med ein fossilbil. Ein elbil treng omlag 2 kWh straum per mil. Drivstoffkostnaden vert altså under ein krone mila med noverande straumprisar. Dette samanlikna med opp mot 10 kronar per mil for fossilbilar. I tillegg er det ikkje bompengar for elbilar. Difor skal det skal ikkje overraske oss om Nissan Leaf el-taxi vil verte like vanleg i Bergen i åra som kjem, som Toyota Prius har vorte det siste året.

… så fulgte Stavanger
Hakk i hel fulgte Norgestaxi Stavanger, som satte to Nissan Leaf i drift mandag 5. desember 2011. – Vi planlegger at våre elbiltaxier skal ha en normal lading om natten, og så to hurtigladinger gjennom dagen. Da sikrer vi oss effektiv drift hele dagen, sa Thor Berge Jåsund, leder for Norgestaxi Stavanger. − Slik vi ser for oss den optimale bruken av de nye elbiltaxiene, blir det trafikk mellom flyplassen, Forus og bykjernene i Stavanger og Sandnes. Derfor håper vi at det blir bygd hurtigladere som passer inn i denne modellen, legger Jåsund til.

Avinor har lovet en dedikert taxifil for elbiler på Stavanger lufthavn på Sola.

Lyse har i 2011 åpnet Norges tre første hurtigladestasjoner for elbiler på Lura, på Klepp og i Randaberg.

… og deretter Trøndelag
Rett over jul var det Trøndernes tur. Mandag 10. januar foretok statsråd Trond Giske den offisielle åpningen av hurtiglader for elbiler på Trondheim flyplass Værnes. Samtidig var det markering av satsingen på elbil-taxier i Trøndelag. 

Hurtigladeren på Værnes samt satsingen på elbil- taxi har begge sitt utgangspunkt i Green Highway-prosjektet. Green Highway er et samarbeid mellom kommunene Trondheim, Østersund og Sundsvall, og målet er at strekningen mellom de tre byene skal være dekket av hurtigladestasjoner ved årsskiftet 2012/13. Laderne på Norsk side settes opp av selskapet EV Power, et datterselskap av NTE.

Samtidig som hurtigladeren var på plass, ble det markert at satsing på elbil-taxi for Trøndelag er i full gang. Det er Trøndertaxi og Stjørdal taxidrift som satser med 6 Nissan Leaf som fly- og lokaltaxi. Tanken er at dette skal evalueres for å gi kunnskap og erfaring om hvor godt egnet framtidig taxidrift basert på elbiler er. SINTEF Transportforskning skal bidra inn i prosjektet med miljøregnskap.

Turen kommet til Oslo og Akershus
Akershus fylkeskommune har oppmuntret drosjesentralene til å teste ny og miljøvennlig teknologi, og har tilbudt hver drosjesentral inntil fire miljøløyver for dette formålet. 0-TAXI har anskaffet to 100 prosent elektriske, hurtigladbare Nissan Leaf, som nå kjøres i drosjetrafikk. Bilene er stasjonert i Bærum. Oslo og Akershus, som er et felles kjøreområde for drosjene, og disse elbilene er de første elektriske drosjene i Stor-Oslo.

– Dette er midt i blinken, takk til Akershus fylkeskommune og 0-TAXI for et svært bra tiltak for å redusere utslipp og bedre luftkvalitet. Om 5–10 år håper jeg det bare en el-drosjer i Osloområdet, sa miljøvernminister Erik Solheim da han klippet snoren til bilen. Solheim understreket at det nå er viktig å bygge ut med hurtigladestasjoner for å legge til rette for bruk av el-biler.

Kilde: gronnbil.no

[Tilbake]

 Makeweb 4.1