Meny
14.02.2012

TESS har etablert seg i Houston

TESS er nå fast etablert i Houston gjennom kjøp av halvparten av hydraulikkselskapet Tubing and Metric Hydraulics (T&M).
Det er et 19 år gammelt familieselskap som var 100 % eiet av familien Pate. Med dette oppkjøpet i verdens oljehovedstad følger TESS opp modellen fra etableringen i Brasil med 50 % eierdel i et lokalt veletablert selskap. Kjøpet av T&M ble gjort gjeldene fra 1. januar 2012.

Kjøpet sikrer TESS et solid fotfeste i verdens oljehovedstad der et stort antall norske TESS-kunder i oljebransjen, med Statoil, FMC og Aker i spissen, er tungt etablert. Den videre utviklingen av selskapet vil i stor grad være forankret i den norske kundeporteføljen.

Mange år i USA og Houston
TESS har lange tradisjoner med tilstedeværelse i USA og Houston. Helt siden tidlig på 1970-tallet har ledelsen hentet nyheter, ideer og innovative løsninger fra verdens største oljemesse og ledende miljøer i den amerikanske slangebransjen. Kontaktene i disse miljøene har vært og er viktig for utviklingen av TESS.

Houston har for øvrig den største norske kolonien i utlandet med 7000 nordmenn og 140 norske selskaper.

Lokal tilstedeværelse med betydelig erfaring
T&M ble etablert i 1993 og omsatte i 2011 for 3 millioner USD (18 mill NOK). Selskapet har 15 ansatte og selger slanger og kuplinger med tilhørende service og tjenester. Daglig leder, Charles Pate, vil med sin 37 år lange erfaring fra internasjonal oljeindustri, kunne tilby kundene mer kapasitet og kompetanse tilpasset de lokale markedsforholdene. Markedet er sterkt økende og norsk teknologi og innovasjon er for tiden høyt prissatt i USA.

Vekst for TESS i utlandet
I 2011 hadde selskapene til TESS i utlandet en omsetning på ca. 70 millioner kroner. Det var en vekst på nær 20 prosent. I inneværende år er det budsjettert med en samlet vekst på nær 40 prosent for selskapets fire utenlandsetableringer i Scotland, Danmark, Brasil og Houston. Budsjett for året 2012 er 100 millioner. 

TESS gjør det spesielt bra i Brasil og kan vise til god lønnsomhet etter første driftsår, selv om store avstander og kulturforskjeller er krevende.

Enkel oppskrift
– Jeg kan underskrive på at det er mange og nye utfordringer, men jeg vet vi har funnet en modell som fungerer, og våre kunder sparer både tid og penger, sier Knut Jølberg, som har ansvaret for utenlandsetableringene i TESS. – Oppskriften er enkel: Fjern advokater og konsulenter, bygg langsiktige relasjoner, være unike, forstå kultur og kundenes utfordringer. TESS har lagt flid i å følge opp etableringen med salgsstrategier, kompetanseheving og HMS. Vårt engasjement i Brasil viser at TESS er unik med hensyn til erfaring, service og fleksibilitet, sier Jølberg.

Nå skal BICTESS, som selskapet i Brasil heter, investere 4 millioner i nytt bygg og får nye 650 kvm for produksjon av slanger og tilhørende løsninger for oljebransjen.

Knut Jølberg forteller at store oljeutslipp på den brasilianske sokkelen har satt ekstra fokus på HMS og kvalitetssikring. 

– Det øker verdien av våre løsninger lokalt, og det gir oss gode muligheter til å følge opp vår første betydelige avtale med Petrobras, avslutter Knut Jølberg

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no