Meny
14.02.2012

Viking-yoghurt øker mest

Forbruket av yoghurt går rett til værs. Og mest øker viking-yoghurten fra Island.
Nordmenns appetitt på yoghurt har økt kraftig de siste årene. I dag spiser vi 60 prosent mer yoghurt enn vi gjorde i 2005. Og det er nykommeren Skyr som vokser raskest. 

– Skyr kom i butikkene høsten 2009 og har allerede tatt åtte prosent av yoghurtmarkedet. Den har virkelig truffet en nerve hos norske forbrukere, sier Arne Bernt Dahle, direktør for forskning og utvikling i Kavli.

Kavli eier Q-meieriene, som produserer Skyr.

Helsetrend
Ernæringsfysiolog Hanne Hennig Rustad i Opplysningskontoret for Meieriprodukter tror de mange nye yoghurtvariantene som er kommet de siste årene, har bidratt til nordmenns økte appetitt på yoghurt.

– Det finnes nå rundt 70 ulike norske yoghurter i butikkene, med ulik smak, sukker- og fettinnhold. I tillegg kommer stadig flere importerte yoghurter.

Hver av oss spiser nesten 11 liter yoghurt i året, og økningen ser ut til å fortsette. 

– Yoghurt passer godt inn i helsetrenden vi har sett de siste årene. Folk er opptatt av å spise sunt og riktig, og mange prøver å redusere inntaket av sukker, mener Hanne Rustad.

Norsk opprinnelse
Skyr er yoghurten som egentlig ikke er en yoghurt.

– Norge har regler for hvilke melkesyrebakterier som kan brukes i ekte yoghurt. Skyr er syrnet med andre typer bakterier og kan følgelig ikke kalles yoghurt, selv om de fleste sikkert oppfatter den som en yoghurt, sier Arne Bernt Dahle i Kavli.

Skyr produseres på lisens fra Island, der den spises i store mengder. Men opprinnelig kommer den fra Norge.

– De norske vikingene som oppdaget Island på 800-tallet tok trolig med seg kunnskapen om hvordan de skulle lage syrnet melk eller skjørmelk. I dag har dette gått i glemmeboken her hjemme, mens islendingene har bevart tradisjonen.

For islendingene er Skyr et viktig hverdagsprodukt. De spiser like mye Skyr som vil gjør av all yoghurt til sammen, 11 kilo hver i året. 

– I Norge er vi langt fra slik tall, men vi er allerede det landet i verden som produserer mest Skyr. Nordmenn har tatt imot den hjemvendte viking-yoghurten med åpne armer, forteller han.

Innovasjon
For hver liter Skyr går det med 3,5 til fire liter skummet melk. Den inneholder ikke fett, men har tre ganger så mye protein som vanlig yoghurt og metter lenge. Denne forskjellen er en vesentlig suksessforklaring, mener Arne Bernt Dahle.

NHO Mat og Drikke som organiserer bedrifter i næringsmiddelindustrien, mener Skyr er et eksempel på at investering i forskning og utvikling gir ny lønnsomhet.

– Suksessen ligger i en kombinasjon av ny teknikk og forbrukerforståelse. Fremover vil vi se at nettopp denne kombinasjonen av kunnskap ligger til grunn for mange vellykkede innovasjoner, sier direktør Roald Gulbrandsen i NHO Mat og Drikke.

Kilde: Newswire

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no