Meny
16.01.2012

STADT leverer elektrisk fremdriftssystem til ”Meløyfjord”

STADT i Gjerdsvika har levert et komplett elektrisk fremdriftssystem til ”Meløyfjord” – det fjerde norske fiskefartøyet.

Fartøyet, som er hjemmehørende i Halsa I Nordland, er designet av Seacon i Måløy og ferdigstilt ved Blaalid Verft i Måløy.

”Meløyfjord” har fem dieselgeneratorer som kan produsere elektrisk energi som kan brukest om bord etter behov, enten til fremdriftspropellen, som er på 1400 kW, eller til andre systemer om bord som kjølesystemer, vinsjer og lys og varme.

Store drivstoffbesparelser
Det man ønsker å oppnå med et slikt system, er ikke ulikt det man kan få til med en elektrisk bil, nemlig drivstoffsparing. Hvor mye man sparer, er litt opp til mannskapet om bord. Det er avhengig av hvordan man bruker båten. Båten kan gå med bare én av de fem generatorene i drift ved lavt forbruk, noe som gir store drivstoffbesparelser. Et sted mellom 20 og 40 % på årsbasis er mulig på denne type fartøy.

Kraftproduksjon og kraftforbruk
STADT er ledende på elektrisk fremdriftssystem til denne type fartøy, mye takket være den patenterte teknologien som sørger for støyfri fremdrift og sikker operasjon på en kompakt måte.

Nå er det ”Meløyfjord” som er klar, og to nye fartøyer er under bygging. STADT har med dette 100 % markedsandel blant kystsnurperne på denne teknologien i dag. 

Det som gjør dette dieselelektriske systemet interessant, er at man får splittet opp kraftproduksjon og kraftforbruk. Hvert av de to systemene får dermed operere fritt og optimalisert.

Kraftproduksjon
Kraftproduksjonen (kraftverket) består normalt av fire like generatorer som starter og stopper avhengig av hvor mye energi som trengs om bord. Bare de som er nødvendige, er i operasjon, og de som er i drift, går på relativt høy og konstant belastning, noe som gjør at de får en fin driftsprofil med minimalt forbruk og utslipp.

Kraftverket sørger for at det alltid er nok energi om bord, som kan brukes til forskjellige formål.

Et automatisert system (PMS) sørger for at nødvendige generatorer blir startet opp dersom en ny stor forbruker skal kobles inn.

Kraftforbruk
All den elektriske energien fra de fire generatorene blir samlet i hovedtavlen. Denne fordeler så energien ut til alle typer forbrukere, enten det er byssa, hydraulikkagregata eller den elektrisk drevne propellen.

STADTs elektriske drivsystem for propellen sørger for at den opererer med høyeste propellvirkningsgrad i alle situasjoner. 

I sum får man da et system som har lavest mulig energiproduksjonskostnad og lavest mulig energiforbruk. Dette gir den beste totaløkonomien.

Denne type installasjon kan også kombineres med gasselektrisk fremdrift – både nå og eventuelt som en senere oppgradering.

Gasselektrisk fremdrift er svært gunstig av samme grunn som med dieselelektrisk fremdrift. Produksjon og forbruk blir splittet. Begge opererer optimalt.

Mekaniske fremdriftsystemer – både gass- og dieselbaserte – har ikke denne splittingen. Alt har vokst sammen, og systemene kan ikke operere optimalt og er heller ikke energifleksible. I tillegg har de mekaniske fremdriftssystemene hjelpegeneratorer som nærmast lever sitt eget liv. Desse generatorene har man ikke behov for i et elektrisk fremdriftssystem, noe som er en del av forklaringen på hvorfor det er store driftsbesparelser med slike systemer.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no