Meny
16.12.2011

Utstyrer det første gassdrevne offshorefartøyet under amerikansk flagg

Wärtsilä skal levere integrerte fremdriftssystemer basert på bruk av flytende naturgass (LNG) til to offshore supplyskip som skal operere i Mexicogulfen.
Dette blir første gang offshoreskip under amerikansk flagg vil benytte ren og effektiv LNG som primærdrivstoff, noe som vil gi både økonomiske besparelser og miljømessige gevinster.

Wärtsilä ble i oktober 2011 tildelt en kontrakt på leveranse av fremdriftssystemer basert på flytende naturgass (LNG) til to avanserte offshore supplyskip eid av Harvey Gulf International Marine.

Fartøyene vil bli de første plattformforsyningsskipene (PSV) under amerikansk flagg med ren og effektiv LNG som primærdrivstoff.
Kontrakten inkluderer opsjoner på leveranser av fremdriftssystemer for ytterligere skip.
  
Wärtsilä skal levere et integrert system som inkluderer dual fuel-motorer, elektro og automasjon, komplett propulsjonssystem samt utstyr for lagring og håndtering av LNG.
Skipene fra STX Marine Inc, som er av typen SV310DF Offshore Support Vessels, vil bli drevet av Wärtsiläs 6-sylindrede 34DF dual fuel-motorer.

Det vil være lagringskapasitet på hele 290 kubikkmeter LNG, nok til mer enn en ukes operativ drift.

Fartøyene vil ha 5520 tonn dødvekt og en marsjhastighet på 13 knop. Skipene er planlagt levert om to år og skal operere i Mexicogulfen. 


Low Loss Consept

– Wärtsilä Norge vil levere elektro- og automasjonssystemene til de nye fartøyene. Dette er en betydelig og viktig kontrakt for oss i et nytt marked under utvikling, og disse moderne forsyningsskipene er eksempler på Wärtsiläs ledende posisjon som en leverandør av komplette løsninger for gasselektriske fremdriftssystemer, sier Halvor Økland, Business Sales Manager Offshore i Wärtsilä Norway.
  
Wärtsilä Norways leveranse inkluderer et gasselektrisk fremdriftssystem basert på Wärtsiläs patenterte Low Loss Concept (LLC).
  
– Dette konseptet reduserer effekttap mellom motorene som genererer elektrisitet og de elektriske motorene som driver propellene.

Kombinert med vår avanserte ecometerfunksjon, bidrar LLC til ytterligere drivstoffbesparelse og sikrer større redundans i kritiske operasjoner, sier Økland.


”Going Green”

Shane Guidry, styreformann og konsernsjef i Harvey Gulf International Marine, uttaler at de strenge statlige kravene til lavere utslipp, kombinert med forventninger om at tilgjengeligheten til diesel med ultralavt svovelinnhold vil bli begrenset, fikk selskapet til å vurdere bruk av gass som drivstoff.
  
– Vi er forpliktet til å bringe verdens beste teknologi til våre kunder, og disse fartøyene med Wärtsiläs integrerte system basert på bruk av LNG demonstrerer ytterligere Harvey Gulfs ”Going Green”-visjon, sier han.
  
– Vi er vitne til en forvandling av den marine industrien etter hvert som den setter kursen mot en ny æra for naturgass.

Det er spennende for Wärtsilä å være utvalgt partner i denne lanseringen sammen med industrilederen Harvey Gulf, som gjennom sine investeringer i forsyningsskip drevet med naturgass, nå signaliserer et kommende paradigmeskifte.

Dette er rettet mot å redusere driftskostnader, samtidig som utslippene reduseres, sier John Hatley, Vice President Ship Power i Wärtsilä North America.
 

Dua-fuel

Wärtsilä har vært ledende i utviklingen av meget effektiv dual-fuel motorteknologi, noe som gjør at den samme Wärtsilä 34DF-motoren kan kjøre på enten gass eller diesel og fullt ut tilfredsstille utslippskravene i EPA Tier 2-standarden.

Denne dual fuel-evnen betyr at når motoren kjører i gassmodus, er miljøbelastningen minimert, siden utslippene av nitrogenoksider (NOx) blir redusert med rundt 85 prosent sammenlignet med dieseldrift, og svoveloksid-utslippene (SOx) er fullstendig eliminerte da gass ikke inneholder svovel.

Utslippene av CO2 blir også redusert. Forbrenning av naturgass gir ingen restprodukter, derfor blir utslippene av partikler praktisk talt ikke-eksisterende.


Miljøgevinster

Shippingindustrien finner driftsbesparelsene som gass tilbyr meget attraktive.

De betydelige miljøgevinstene som LNG-drivstoff gir, blir stadig viktigere.
Når prisene på fossilt brennstoff, og særlig kostnadene for marint drivstoff med lavt svovelinnhold, sannsynligvis fortsetter å stige, er gass et åpenbart økonomisk gunstig alternativ.
  
Etter flere tiår med erfaring fra utvikling og bruk av naturgassmotorer for både kraftproduksjon og marin industri, er Wärtsilä verdensledende innenfor denne avanserte teknologien.

Wärtsilä passerte nylig tre millioner driftstimer med selskapets dual-fuel motorteknologi.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no