Meny
02.12.2011

Bosch Service-verksteder feirer 90-års jubileum

Det var helt tilbake på begynnelsen av 1920-tallet at Bosch erkjente behovet for å etablere et nettverk av reparasjonssentre for å installere og reparere sine produkter.
Planene for denne typen servicenettverk ble satt i drift 1. januar 1921 da bilverkstedet Max Eisenmann & Co i Hamburg mottok oppdraget med å bli det aller første ”offisielle installasjons- og reparasjonsverkstedet for Robert Bosch AG”. Og med dette var konseptet ”Bosch Service” født.
  
I dag, 90 år senere, har Bosch Service organisasjonen vokst til verdens største uavhengige verkstedsnettverk med over 15 000 sentre i 147 land.


Verkstednettverk
Mellom 1910 og 1925 steg antallet biler som ble produsert bare i Tyskland fra 14 000 til over 70 000. Og med økningen i antall bileiere økte også behovet for reparasjonsmuligheter tilsvarende.

Fra 1913 innførte Bosch flere og flere elektriske komponenter på markedet i tillegg til tenningssystemer, inkludert generatorer, startere, hovedlys og horn, som snart ble brukt i bilproduksjonen verden over.

På dette tidspunktet hadde Bosch allerede blitt et internasjonalt selskap med over 6700 medarbeidere.

Derfor var det ikke spesielt oppsiktsvekkende at Bosch utsalgssteder med monteringshaller hadde vokst fram i 1920 – først i de største byene i Tyskland og senere i andre byer som Budapest, Genève, Milano, Praha og Wien.

Men dette nettverket var ennå ikke omfattende nok for å kunne tilby bred servicedekning.
  
Alt dette endret seg i 1921 da det første offisielle Bosch-verkstedet ble etablert i Hamburg og satte dermed i gang den etterfølgende og stadige pågående ekspansjonen av Bosch verkstedsnettverk.

Navnet Bosch Service har til og med sitt eget varemerke kjent som ”Bosch Service-lanterne” og ble registrert hos selskapsregisteret i 1926.


Omfattende støtte fra første stund

Selv i den første tiden fikk alle verksteder som fikk lov til å kalle seg et Bosch Service-senter, spesielt verkstedsutstyr og en viss mengde varer til rimelige priser.

I tillegg fikk disse verkstedene assistanse fra organisasjonen som hjelp i den daglige driften så vel som praktisk informasjon som forslag til design av butikkvinduene.
  
Også i dag drar partnerne stadig nytte av den omfattende støtten som tilbys fra supportavdelingen for Bosch verkstedskonsept.

Moderne Bosch Car Service verksteder støttes med topp moderne testeteknologi, teknisk informasjon og opplæring for alle merker, effektiv reservedelslogistikk så vel som en standardisert ekstern visuell profil og etmarkedstilbud som er utformet for å vinne nye og beholde eksisterende kunder.

Et kvalitetssikringssystem som del av Bosch Service Excellence-programmet så vel som jevnlige revisjoner og ikke annonserte verkstedtester utført av en uavhengig servicetilbyder sikrer at Bosch verkstedspartnere leverer høy servicekvalitet.


15 000 sentre
I tillegg til de tradisjonelle Bosch-områdene som bilelektro, elektronikk og dieselservice omfatter serviceutbudet også generelt mekanikerarbeid, servicer og oljeskift, service for klimaanlegg, multimedieanlegg i bil, dekk- og bilglasservice så vel som service og reparasjon av hybrid- og elektriske biler, som blir stadig mer aktuelt.

90 år etter at det første Bosch reparasjonsverkstedet ble åpnet er Bosch-sentrene stadig moderne fullserviceleverandører i det uavhengige verkstedsmarkedet.

Hver dag foretar mer enn 80 000 medarbeidere service og reparasjon på mer enn 180 000 kjøretøyer i om lag 15 000 Bosch Service-sentre over hele verden.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no