Meny
02.12.2011

Oransje – et tegn i tiden

Den gir rommet lød og varme. Skaper aktivitet og engasjement. Det er en glad og tidløs farge.Samtidig kan den varsle om fare og gi en industriell touch. ifi.no har spurt tre interiørarkitekter med aktuelle oransje prosjekter om akkurat det fargevalget.
Allerede på omslaget til årets NIL-årbok står den frem: signalfargen oransje. Og når vi blar videre i årboken, som samler det beste av det meste fra norske interiørarkitekter og møbeldesignere, blir det stadig tydeligere at oransje er et foretrukket valg.

Oransje brukes når det er noe som skal fremheves, når interiøret trenger en fargeklatt, noe som bryter av mot det sorte og hvite, noe som gir liv.
  
– Oransje skaper glede, varme og engasjement, sier Anne Berentsen, interiørarkitekt MNIL, iBerentsen interiørarkitekter AS.
  
Sammen med kollega Hans Petter Horn har hun med to prosjekter med innslag av oransje i årboken: de egne kontorlokalene, og hovedkontoret til Reitangruppen, begge i Oslo.


Følelsesmessig valg

I det langstrakte kontorfellesskapet er NCS-fargen S 1080-Y50R en av tre kontrastfarger i et ellers sort/hvitt interiør.

Sammen med den lilla S 4050- R30B og røde S 1085-Y80R, brukes oransje på hver sin fargesprakende endevegg som avgrenser kjøkken, møterom og verksted fra den ellers åpne planløsningen.
  
– Å velge oransje er alltid et følelsesmessig valg. Det er en emosjonell farge, sier Anne Berentsen.
  
Tre andre oransje kulører: NCS S 2070-Y50R, S 2070-Y30R, S 1070-Y30R, plukket Berentsen Interiørarkitekter ut for å lyse opp hovedkontoret til alle bedrifter i Reitangruppen da de ble samlet i et nytt bygg på Ensjø i Oslo.
  
– Oransje er en av elleve farger som brukes om hverandre i hele bygget, sier Anne Berentsen. Oransje tilfører mye til interiøret og kan brukes sammen med et uendelig antall andre farger.


Oransje auditorium

I Reitanbygget er fargene brukt i fellesarealer på avgrensede vegger, møbler og detaljer.

Oransje er også brukt i et auditorium der publikum ikke sovner med det aller første, til tross for gode stoler.
  
– Oransje en liker/liker ikke-farge. Enten er du glad i oransje, eller så liker du det ikke i det hele tatt, sier Berentsen og legger til at også de som sier de ikke liker oransje, innrømmer at auditoriet ble bra.


Maritime farger

Også fellesarealene i det nye hovedkontoret til Bergen Group er innredet med signalfargen oransje, fargekode NCS S 1080-Y60R.

Interiørarkitekt MNILSonja Solstrandi Sol Design, er godt kjent med den delen av fargesirkelen etter å ha brukt oransje i flere referanseprosjekt.
  
– Det er en sterk og glad farge som også er tidløs, sier hun. Bergen Group driver innenfor offshore, og oppdragsgiver ville at interiøret skulle gjenspeile firmaprofilen. Derfor er oransje, grått og valnøttre fremtredende elementer i interiøret, som sammen med maritime detaljer knyter an til både moderne visjoner og gamle båtbyggertradisjoner.
  
– Fargekoden er noe justert i forhold til deres grafiske profil, for å fungere bedre interiørmessig og i helhetsbildet, sierSonja Solstrand.

Vi har brukt oransje tilknyttet sosiale områder der folk møtes, slik som fellesarealer og pentrykjøkken. Det er et fint sted å sette farge på. Fargesettingen er roligere i arbeidsarealer, sierSonja Solstrand.


Se opp i bakken!

Å lage et rolig, lunt, men konseptuelt sterkt cafémiljø innrommet i industricontainere var utfordringen til Dis. interiørarkitekter, som består av Solveig Baalsrud Svoor og Ine Bangås Johansen, begge interiørarkitekter MNIL.

Café Snøtunet ved Varingskollen Alpinsenter var i drift, men skulle redesignes før sesongåpningen. Både tidsramme og budsjett var stramt og det gjaldt å gjøre mye ut av lite.
  
– Caféen er bygd opp av ni containere. Oransje er en farge du finner i industrien, og den gjenfinnes også i slalåmbakker, sier Solveig Baalsrud Svoor.
  
Ved å male dragerne knall gule (S 0580-Y10R), utgangsdørene sterkt grønne (S 2070-G10Y) og å bruke oransje som signalfarge på disken og på dører og vinduer ved toalettene, ble interiøret sterkere koblet opp mot brukerne – i hovedsak unge brettkjørere.


Oppussing på lavbudsjett

– Dette var et lavbudsjettprosjekt, og vi har brukt rimelige materialer. Disken er kledd med kanalplast med en oransje folie på baksiden og belyst bakfra.

Dørbladene inn til WC, vindusomrammingen på WC og en nedforing over salgsdisken er malt med oransje, kode S1070-Y55R, sier hun.
  
Fargene er med på å tydeliggjøre detaljer i interiøret.
  
– Det var et gøyalt prosjekt. Det er herlig å kunne slå seg løs med farger i kommersielle miljøer, avslutter hun.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no