Meny
13.02.2004

Fakta og rekorder fra Bygg Reis Dag 2003

Bygg Reis Deg presenterer i en ny utgave av ”Fakta fra Bygg Reis Deg” de viktigste informasjonene om byggevaremessen i 2003.
Blant hovedoppslagene i faktabrosjyren er dokumenterte rekorder, nøkkeltall og statistikker. Besøksundersøkelsene konkluderer blant annet med stor tilfredshet med det nye messeanlegget på Lillestrøm.

Blant fagfolkene var gruppen utøvende entreprenører og byggmestere den største. Videre ble det dokumentert at besøksgruppen publikum har store investeringsplaner for boligen sin i 2004, og at besøket denne gangen var motivert ut fra behov og ikke bare pur nysgjerrighet. Ellers fremgår det at kvinneandelen blant de besøkende har steget.

63 069 besøkende
Det samlede besøkstallet, 63 069, var det høyeste siden Bygg Reis Deg gikk over fra å være en elleve dagers messe til en seks dagers messe. Likeledes ble det satt rekorder i antall besøkende fagfolk. Det totale netto kvadratmeterantallet, 14 411, var også det høyeste i messens historie siden starten i 1954. Flere av messens utstillere meldte om rekordbesøk og salg. Likeledes hadde seminarene god tilslutning.

Den største besøksgruppen blant fagfolkene var utøvende entreprenører og byggmestere, fulgt av handlende og produsenter. I likhet med tidligere år, var nivået på de besøkende fagfolkene på Bygg Reis Deg preget av høy eller svært høy beslutningsdyktighet. Kvinneandelen på Bygg Reis Deg er økende.

Forskjellige motiver
Den ”gjennomsnittlige fagbesøkende” hadde satt av en dag på messebesøket og var invitert av leverandør eller eget firma. Han eller hun kom for å holde seg à jour med utviklingen i næringen eller for å treffe leverandører og forbindelser. Den besøkende kom oftest i egen bil, var godt fornøyd med det faglige utbyttet og fornøyd med messens servicegrad.

Det øvrige publikum, som i hovedsak fikk vite om Bygg Reis Deg gjennom annonser i avisene, besøkte denne gangen messen av praktiske behov, ikke av pur nysgjerrighet, som ofte tidligere har vært tilfellet.

Hele 83 % av de besøkende ga uttrykk for at de skulle bruke betydelige midler på boligen i 2004. Av disse ville igjen 23 % bruke mer enn 300 000 kroner. Aldersspredningen var svært god.

Stor tilfredshet med det nye messeanalegget
Bygg Reis Deg dokumenterer også resultater av sin egen undersøkelse foretatt blant utstillerne på messen. Denne undersøkelsen avdekket tilfredshet med messeanlegget og arrangementet, men ga også tilbakemelding om mulige endringer for at neste messe kan bli enda bedre.

Fellesnevner for alle undersøkelsene er svært stor tilfredshet med messe- og konferanseanlegget på Lillestrøm. Det ble uttrykt mindre tilfredshet når det gjaldt mattilbud og tilhørende prisnivå.

Planleggingen av den neste messen er allerede begynt. Arrangementet foregår i dagene fra 27.september til 2. oktober 2005. Målet for Bygg Reis Deg er å gjøre denne messen enda bedre.  

Utstillerundersøkelse:

Noen uker etter avsluttet messe sendte Bygg Reis Deg ut en e-postbasert spørreundersøkelse til de skandinavisk talende utstillerne. Det ble stilt spørsmål ”Hva synes du om …”, der utstillerne kunne gradere svarene fra ”meget bra til dårlig”. I tillegg ble utstillerne bedt om å gi råd i form av ”hva kunne vi ha gjort bedre?” Svarprosenten var ca. 20.

Hva kan vi gjøre bedre

• sørge for bedre og billigere mat for de besøkende og utstillerne
• redusere priser på parkering, mat og spesielle tjenester
• bedre administrasjon av parkeringsopplegget
• vurdere åpningstiden
• skille proff og forbruker sterkere
• bedre service (spesielt mat og spedisjon)
• bedre høyttaleranlegget

Til tross for at det ikke ble spurt om det, var det mange av utstillerne som ga uttrykk for stor tilfredshet med arrangementet.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no