Tips redaksjonen
15.06.2011

20-årsjubilant med vekstambisjoner

20-årsjubilanten Lyskomponenter med hovedbase i Kristiansand har hatt en rivende utvikling de senere årene.
 – Siden 2009 og frem til i dag har vi hatt en omsetningsvekst på nærmere 40 prosent, sier daglig leder Yngvar Rønning.

Den sterke veksten skyldes selskapets nye strategiske satsing. Vi jobber nå med fire markedssegmenter: reservedeler, boligbelysning, butikkbelysning og lyskilder (lysrør, lyspærer, damplampepærer).

– Dette gjør oss mindre sårbar dersom ett av segmentene utsettes for ytre påvirkninger og krymper i størrelse.

Vi har en unik produktsammensetning som skaper fortrinn fremfor våre konkurrenter, sier Rønning.


Familiebedrift
Selskapet ble etablert 1. juni 1991 av Nils A. Rønning. Han hadde bakgrunn fra lysbransjen med 34 år som avdelingsleder i Ifa Electric.

Da Ifa Electric ble kjøpt opp av Glamox og måtte legge ned driften i Agder, så han muligheten til å starte et selskap for salg av reservedeler.

Han utviklet et system for katalog- og lagerføring av reservedeler til alt som lyser fra alle de store og kjente produsentene.

Tanken var og er at kundene skal få kjøpe originale reservedeler uansett armaturfabrikat.

– Det ble en suksess, som har gjort Lyskomponenter til den største aktøren på dette markedet, sier Yngvar Rønning.
  
I selskapets første driftsår var omsetningen ca. 1 million kroner. – Vi har hatt en fornuftig og god vekst helt fra starten av, understreker Rønning.

 
Høy leveringsgrad
I 1994–95 utvidet Lyskomponenter virksomheten til 12 volts downlights, spotlights, trafoer, dimmere og strømskinner.

Etter hvert som forespørslene tiltok, ble varesortimentet utvidet. I dag er det ca. 12 000 artikkelnummer på lager.

– Vi har høy leveringspresisjon på reservedeler og belysningsprodukter, sier Rønning.

Han forteller at leveringsgraden på generelle produkter er på 96,2 prosent.

– Det er vi meget godt fornøyd med, men vi jobber fremdeles målrettet for å bli enda bedre. Korte leveringstider er et av våre største fortrinn som en attraktiv leverandør. 


Vekst
Lyskomponenter har 17 ansatte, og Pål Musæus har ansvaret for salgskorpset, som er i stadig ekspansjon.

Yngvar Rønning er daglig leder for et selskap som har vokst kraftig fra oppstart og frem til i dag.

– I 2011 kommer vi til å selge belysningsprodukter for ca 45 millioner kroner, sier han. – Vi følger vår strategiplan, også med tanke på omsetningsveksten.

I 2012 skal vi ytterlige øke omsetningen med ca. 35prosent.


Fagkompetanse
– Vi har stor oppmerksomhet på fagkompetanse, produktkunnskap og har dedikerte personer på hvert av våre markedssegmenter.

Har vi ikke produktet tilgjengelig på lager, garanterer vi leveranse innen et gitt tidspunkt.

Vi har et stort reservedelslager, slik at vi til enhver tid kan tilfredsstille kundenes krav.

Når det kommer inn hasteordrer, kan vi for eksempel tilby tilsvarende lysrørholdere, elektroniske reaktorer m.m. fra andre merker vi lagerfører.

På den måten kan vi alltid hjelpe våre kunder, sier Rønning, som mener selskapets servicenivå skiller seg fra andre i bransjen.


Variert produktsortiment
– Vårt mål er at kundene skal betrakte våre konsulenttjenester som en verdiøkende tjeneste.

Det som skiller gode fra dårlige i bransjen, er produktkunnskap og lagertilgjengelighet. Vi har et variert produktsortiment for bolig- og butikkmarkedet bestående av belysningsprodukter og reservedeler.

Vi tilpasser oss kundenes behov og skreddersyr løsningene, sier Rønning.


Markedsleder på LED
– I vår treårige strategiplan fra 2010 er et av våre hovedmål å bli markedsleder på LED.

Vi har nå to av Europas beste LED-agenturer, og vi tilbyr markedets lengste garantitid på syv år på flere av våre LED-produkter, sier Musæus.

– Dette er unikt både i norsk og europeisk målestokk.


Grossist
– Flere av våre LED-produkter distribueres gjennom grossistene. De har produktene tilgjengelig på sitt lager og leverer dem direkte til markedet, sier Rønning.

Han legger til at øvrig produktsortiment selges direkte til elinstallatører. – Vi er godt fornøyd med grossistsamarbeidet.

Det er meget viktig både for oss og elinstallatørene at våre LED-produkter er lett tilgjengelig, sier Musæus.


Dyr strøm
Løpske strømpriser gjør norske huseiere mer energibevisst. – Det er mulig å spare 60–90 prosent av belysningskostnadene ved å bytte til LED-belysning.

Vi tilbyr komplette belysnings-, styrings- og driverprodukter til både hjem og butikker, sier Rønning. Han forteller at prisen på LED-armaturer, pærer og innsatser er høyere sammenliknet med halogenpærer.

– Men, tar vi med energibesparelsen, færre lyskildeskift og rimeligere vedlikehold, blir prisen langt lavere enn med halogenbelysning.


Tilbakebetaling
Tilbakebetalingstiden på vår dimmbare LED-armatur til hoteller og butikker er på under to år.                   
  
– I private hjem der belysningen bare står på 3–4 timer daglig, er nedbetalingsperioden lengre.

Vi har produkter der enten hele innsatsen eller LED-pæren kan byttes, sier Rønning.


Stort markedspotensial
Markedspotensialet for LED er enormt. Årlig selges det belysningsløsninger for 7–8 milliarder kroner i Norge.

– Fra slutten av 40-tallet og frem til i dag har vi gått fra T12, T8, T5, halogenpærer, metallhalogen og over til LED.

Både nasjonale og internasjonale myndigheter er opptatt av energibesparelser.

Philips og Osram mener at LED vil overta hoveddelen av belysningsmarkedet i løpet av fem år, sier Rønning og Musæus.
  
Avslutningsmessig forteller de at 20 årsjubileet vil bli feiret med en Lysdag 22. juni i Kristiansand.

Her legges det opp til minimesser fra våre leverandører, seminarer og kursing.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1