Meny
30.04.2011

Hvitbok om EUs transportpolitikk

Det anses nå som sikkert – etter nesten to års forberedelse – at Kommisjonens Hvitbok for EUs transportpolitikk de neste 10 år vil bli vedtatt av Kommisjonen.

Utkastet til Hvitboken har sirkulert i Brussel de siste ukene. Teksten i disse utkastene har ikke vært overraskende.

EUs transportpolitikk for de neste ti årene vil fokusere på tre hovedområder.

EU skal for det første utvikle en transportsektor som ikke slipper ut CO2. Det vil kreve utvikling av alternative drivstoff.

EU skal også fremme integrasjon av de nasjonale nettverk – særlig gjelder dette de nasjonale jernbanenettene – men også bedre samarbeidet mellom de forskjellige transportformer (vei og bane og sjøfart).

Det tredje hovedområdet er at EU skal sette fokus på innovasjon og utvikling innenfor transportsektoren, ikke minst for at sektoren skal slippe ut mindre CO2.
  
Forventningene til Hvitboken er at den vil innholde en rekke konkrete mål for hva som skal oppnås innen 2020 og årene deretter.

Europa-Parlamentet fremla selv i sin resolusjon fra 2009 ideer til konkrete mål for at man skulle kunne måle fremgang på en bedre måte.

Det er også på linje med EUs generelle politikk for reduksjon av CO2, som ofte angir konkrete mål for hvor store reduksjoner som skal oppnås innen et bestemt år.
  
Problemet for EUs transportpolitikk er likevel fortsatt at det ikke er nok å sette målene. Man må også ha de nødvendige styringsverktøy.

Selv om Kommisjonen skulle ønske at godstransport over lange avstander ikke skal foregå med lastebil, er det begrenset hva Kommisjonen kan gjøre for å tvangsflytte gods fra lastebiler til jernbane.

Det forventes også at Hvitboken setter fokus på de sosiale spørsmålene, dvs. vilkårene for sjåførene.

Hvordan dette konkret vil komme til uttrykk i årene som kommer, er det vanskelig å vurdere, men det synes klart at Kommisjonen forsøker å sikre seg støtte fra europeiske fagforeninger for sin politikk.

Kilde: ”På vei inn i EU”

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no