Tips redaksjonen
29.04.2011

Sluttrapport CeBIT 2011

Årets CeBIT-messe ble et vellykket arrangement for den internasjonale IKT-industrien, der ”Work and Life with the Cloud” var hovedtema.
 Alt som har med nettskyen å gjøre, er svært aktuelt for de fleste industriområder, og det ble inngått mange avtaler under messen.

Positivt var også antall besøkende med beslutningsmyndighet – mer enn 500 ledere fra store, internasjonale selskap la veien til årets messe. 
  
CeBIT 2011 hadde 4200 utstillere fra 70 nasjoner – mange av disse var i år tilbake etter flere års fravær – som Canon, Epson, HP, Motorola, Oracle, Siemens Enterprise Communications og Xerox.

Viktige telekomtilbydere har også gjenoppdaget CeBIT og viste frem alt innenfor Long Term Evolution (LTE) samt nye apps til smart-telefoner og PDA-er.
  
Ifølge arrangøren har CeBIT aldri vært så ”proff” og internasjonal som i år – med 339 000 besøkende fra 90 forskjellige land – herav 80 prosent profesjonelle.  

Profitek – en trofast utstiller
Profitek var en av årets norske utstillere med sine industrielle kommunikasjonsprodukter innenfor VoIP (telefoni).

Firmaet har deltatt på CeBIT i flere år med gode resultater og retter seg i hovedsak mot internasjonale forhandlere og systemintegratorer.

Ifølge konserndirektør for forretningsutvikling, Tor Kristian Heggernes, og markedskoordinator Wolfgang Mandler har CeBIT i de senere årene foretatt positive endringer.

Messen er nå svært godt strukturert, besøket – om enn noe lavere enn i toppårene – er kvalifisert, og de som bare er interessert i ”life”-produkter, holder seg unna ”forretnings”-standene og besøker andre deler av messeområdet.
  
Profitek ser på messedeltakelsen som en viktig del av firmaets eksportsatsing og markedsføring av egenutviklede produkter.

– CeBIT ansees som en enestående plattform for å presentere produkter til et internasjonalt forum, sier Wolfgang Mandler, som har over 20 års erfaring fra denne messen.

Selv om Internett hjelper til å presentere produkter, er det helt nødvendig å skape personlig kontakt med potensielle partnere, avslutter Mandler.

Zissor med stor oppmerksomhet
Zissor har uten avbrudd deltatt på CeBIT siden 2003. 

Adm.direktør, Jon Asakskogen, bekrefter at fordi firmaets virksomhet i hovedsak er på det internasjonale markedet, er CeBIT en svært viktig markedsplass – spesielt fordi firmaet ikke har salgs- og markedsføringsapparat som kan nå rundt i markeder på annen måte. 

Zissor har funnet sin plass i en hall der assosiert teknologi er dominerende.  De har ingen direkte konkurrenter og får derfor stor oppmerksomhet på standen.

Zissor har alltid fått med gode leads fra CeBIT, og hvert år kan nye kunder spores tilbake til førstegangskontakt på CeBIT.

Selv om CeBIT har mindre antall besøkende enn i toppårene på 90-tallet, er messen profesjonell, effektiv gjennom stor rutine og har et renommé som er udiskutabelt både blant publikum og utstillere.

   Zissor lager programvare for industriell digitalisering av innhold som finnes i bøker, aviser, dokumenter og lignende, på papir eller mikrofilm.

Zissor leverer også tjenester innenfor sitt arbeidsfelt i form av konsulenttjenester og gjennomføring av prosjekter.

Programvaren er verdensledende og utmerker seg gjennom full automatisering av digitaliseringsprosessen, stor kapasitet og kvalitet på sluttresultater.

Målgruppen er andre tjenesteleverandører innenfor skanning og dokumentbehandling eller beslektet service, biblioteker, avishus/forlag og andre som eier store samlinger av skriftlig innhold.

Et eksempel er at man kan ta hele historien til en avis som er utkommet i 100 år, digitalisere innholdet og gjøre innholdet på hver side, i hver artikkel eller ordmessig fullt søkbart – eksempelvis på nettet.

For en slik avis kan det dreie seg om totalt 1 million sider.

Hvorfor deltar ikke flere norske produsenter?
Adm.direktør Jon Asakskogen i Zissor forundrer seg over at så få norske virksomheter ser verdien av CeBIT som markedsplass.

Det er enkelt å bestille stand, der alt er klarlagt til bruk, boforhold i Hannover er utmerket, og det er kort vei fra Norge. 

Booker man stand tidlig, får man den størrelse og plassering som man selv anser som optimal. 

Norsk-Tysk Handelskammer er representant for messeselskapet i Hannover og opptrer gjerne som veileder og kontaktskaper.

CeBIT 2011 med ny inndeling
CeBIT hadde i år ny temainndeling – CeBIT pro (profesjonell), CeBIT gov (offentlig), CeBIT life (konsumentorientert) og CeBIT lab (forskning).

Dette fungerte bra og kommer sannsynligvis til å bli malen også for kommende messer.

Konferanser
CeBIT er ikke bare messe. Her arrangeres også mange internasjonale konferanser og seminarer.

I år deltok 8000 personer i forskjellige paneldebatter, og konferansene hadde kjente innledere som EU-kommisær Neelie Kroes, konsernsjef hos Ford, Alan Mulally, konsernsjefen hos Mozilla, Gary Kovacs, den amerikanske bloggeren Chris Pirillo, Schmuel (Mooly) Eden fra Intel og Dr. Chang-Gyu, Koreas tekniske ”guru”.

 

[Tilbake]

 Makeweb 4.1