Meny
11.04.2011

Ny teknologi gir kortere bremsestrekning

Goodyears nye generasjon UHP-dekk (Ultra High Performance), Eagle F1 Asymmetric 2, imøtekommer forbrukernes mest presserende behov: kraftig forbedret bremsestrekning når de trenger det som mest.
Det nye dekket lanseres med den revolusjonerende ActiveBraking-teknologien, som forkorter bremsestrekningen med opptil tre meter. Dette går frem av en pressemelding som Goodyear har sendt ut.

ActiveBraking-teknologien i de nye Eagle F1 Asymmetric 2-dekkene skal gi forbedret veikontakt under bremsing og derfor betydelig kortere bremsestrekninger på både tørt og vått underlag.
  
Bedre forberedt på det uventede
ActiveBraking-teknologien i nye Eagle F1 Asymmetric 2 øker størrelsen på flaten som er i kontakt med veien under bremsing.

Mens konvensjonelle dekkblokker viser liten eller ingen endring under bremsing, har blokkene på Eagle F1 Asymmetric 2 en spesiell utforming som gjør at de får større overflate, og dermed øker kontaktflaten mellom dekk og vei.

Den større kontaktflaten gir bedre veigrep, som igjen fører til kortere bremsestrekninger.
  
I tillegg til ActiveBraking-teknologien kommer den nye materialblandingen i slitebanen, som gir bedre veigrep på våte veier med sin spesiellee blanding av motorsportharpiks, polymerer med stor molekylvekt og svært høyt silikainnhold.

Forbedrede egenskaper på tørt underlag
Goodyear opplyser at det nye dekket har en beltestamme som bidrar til økt dreiestivhet, noe som merkes i forbedret styrepresisjon, bedre kjøreegenskaper og bedre bremsning på tørre veier.
  
Det nye slitebanematerialet, som har et svært høyt innhold av en ny silikakvalitet, skal gi et spesielt godt veigrep, noe som fører til enda større forbedringer i kjøre- og bremseegenskaper på tørt underlag.
  
Dekkenes lave vekt bidrar også til bedre egenskaper på tørt underlag, siden kjøretøyets uavfjærede masse reduseres slik at dekket kan følge veioverflaten bedre.


Kortere bremselengde
Eagle F1 Asymmetric 2 har gjennomgått omfattende tester hos den uavhengige testorganisasjonen TÜV SÜD Automotive på testbaner i Frankrike og Tyskland.

Testresultatet var tre meter kortere bremsestrekning på våt vei sammenlignet med gjennomsnittsresultatet for de tre ledende konkurrentene det ble testet mot.

Da Eagle F1 Asymmetric 2 hadde stanset fullstendig opp, hadde de testede konkurrentene fremdeles en gjennomsnittsfart på 24 km/t.
  
Dekket gjorde det også bra på bremse- og håndteringstester på tørt underlag, der det stanset to meter tidligere enn gjennomsnittet for de tre ledende konkurrentene.

På tørr vei ble de testede konkurrentene målt til gjennomsnittlig 24 km/t på stedet der Eagle F1 Asymmetric 2 hadde stanset fullstendig opp.

 

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no