Meny
06.02.2011

Full kontroll på lasterampen

I en hektisk hverdag med lasting og lossing kan det fort skje ulykker. Hörmann tilbyr nå Hörmann Dock Control som øker sikkerheten på lastebryggen betydelig.

– Mange ulykker har sin opprinnelse i en dårlig utført innkjøringsprosedyre, feil prosessekvens eller lastebiler som ikke er sikret, sier daglig leder i Hörmann Norge, Louis Vingen.
  
– For å øke sikkerheten har Hörmann utviklet et nytt sikringssystem som hovedsakelig består av tre komponenter: en avstandsmåler i innkjøringsbufferen, hjulkile og lastebrygge med sensorer og en styringsenhet.

Systemet gjør innkjøringen lettere, blokkerer usikre handlinger og advarer medarbeiderne hvis det oppstår farer, sier Vingen.

Han forklarer at man kan dele opp lasteprosessen i fire faser, og at Hörmanns Dock Control bidrar i alle fasene og gir optimal trygghet på lasterampen.


Fase 1: innkjøring
For at lastebryggen skal ligge sikkert på lasteflaten, må lastebilen kjøres inn på riktig måte. Det betyr at den må stanse på riktig avstand fra lasterampen.

En sensor i innkjøringsbufferen måler riktig avstand for sjåføren og et trafikklys signaliserer til lastebilsjåføren når den optimale posisjonen er nådd.

På den måten sikrer man at lastebryggen ikke sklir av under lasteprosessen.

I tillegg unngås skader på rampe og kjøretøy gjennom unøyaktig innkjøring. Inne i hallen kan nå logistikkpersonalet begynne med lasteprosessen.


Fase 2: portåpning og plassering av lastebryggen
En av de største farene under lasteprosessen er at lastebiler ruller vekk fordi det ikke ble plassert noen hjulkile under hjulene.

Hörmann Dock Control sørger for at kjøretøyet blir sikret før industriporten åpnes.

Systemet blokkerer portåpningen helt til sensoren i hjulkilen gir et frigivelsessignal via den robuste kabelen.

På innsiden blinker da trafikklyset og forteller at leddporten kan åpnes.

Slik forhindrer man at porten blir stående åpen, og unngår samtidig at personer og gaffeltrucker kan falle ned.


Fase 3: lasteprosess
Når porten er helt åpen, gir den en melding til styringselektronikken. Først da kan lastebryggen settes ned på lastebilen og lasteprosessen begynne.

Systemet advarer mot farer også under lasting og lossing.

Dersom hjulkilen skulle skli vekk, skifter trafikklyset på innsiden straks til rødt, og et signalhorn lyder.

I enkelte tilfeller kan også lastebilen rulle vekk til tross for hjulkilen. Avstandsmåleren i bufferen registrerer da dette med én gang og varsler.


Fase 4: utkjøring
Som ved innkjøringen sørger Hörmann Dock Control også i denne fasen for et velordnet prosessforløp: Når lastebryggen løftes opp, skifter trafikklyset i hallen til rødt.

Etter at porten er lukket, signaliserer det ytre trafikklyset med et blinkende gult lys at hjulkilen kan fjernes, og deretter får lastebilsjåføren gjennom grønt lys beskjed om at han kan kjøre ut sikkert.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no