Meny
02.02.2011

Wärtsilä leverer framdriftssystem til høyteknologisk britisk forskningsfartøy

Wärtsila skal levere dieselelektrisk fremdriftssystem til et nytt og moderne forskningsfartøy.
Fartøyet skal opereres av det statlige, britiske miljøforskningsrådet Natural Environment Research Council (NERC) og skal bygges ved det spanske verftet C.N.P. Freire SA.

NERC er Storbritannias fremste forskningsinstitusjon for finansiering og utvikling av verdensledende forskning, opplæring og kunnskapsutveksling innenfor området miljø.

Wärtsilä skal levere fire Wärtsilä 20 dieselelektriske generatorsett, to styrbare hovedthrustere, en inntrekkbar baugthruster samt komplett elektro- og automasjonssystem.   
  
Framdriftssystemet er dessuten utstyrt med konsernets patenterte dieselelektriske Low Loss-konsept, som reduserer effekttapet mellom dieselmotorer som lager strøm og de elektriske motorene som driver propellene.

Det meste av utstyret fra Wärtsilä skal leveres innen utgangen av 2011, og fartøyet skal leveres innen utgangen av 2012.
  
Wärtsilä har lang erfaring i å møte de krevende behovene til spesialiserte fartøy og er ansett som markedsledende leverandør av fremdriftssystemer for forsknings- og marinefartøyer som stiller strenge krav til støyprofil under vann.
  
Edward Cooper, prosjektansvarlig hos NERC, sier i en kommentar: – Det er avgjørende at skipet er designet og konstruert slik at forskningsaktivitetene som skipet er bygget for, kan utføres så effektivt som mulig.

Nettopp derfor er det en glede å samarbeide med Wärtsilä, som har utviklet svært avansert teknologi innenfor dette området.

Spesielt viktige er metodene Wärtsilä bruker for å minimere undervannsstøy fra forskningsoppgavene som utføres.


Viktig kunnskap om klimaendringer
  
NERC koordinerer noen av verdens viktigste og mest interessante forskningsprosjekter innenfor områder som klimaendringer, helseeffekter av miljøendringer, levende organismers genstrukturer m.m.

NERC mottar årlig 475 mill. euro fra forskningsbudsjettet til britiske myndigheter. Midlene anvendes til å finansiere uavhengig forskning og utdanning.
  
For forskere vil det nye forskningsfartøyet representere en helt ny plattform for arbeid med noen av de viktigste miljøspørsmålene internasjonalt.

Det vil bli mulig å samle data og foreta målinger som kan tilføre kritisk viktig kunnskap om klimaendringer, marine økosystemer og undervannsseismisk aktivitet.

Dette kan igjen lede til betydelige økonomiske og sosiale fremskritt for verdens befolkning.


Strenge krav til støyprofil
På det nye fartøyet stilles det særlige krav til støy og støyreduksjon fra hovedthrusteren for å imøtekomme industriens standarder.

Dette innebærer blant annet tilpasning av styrerøret til akslingen og propellhuset for å oppnå en mer hydrodynamisk form og en spesiallagd propell med faste propellblad som er tilpasset de unike vannstrømmene som dannes under skipets skrog.

I tillegg er generatorsettene montert med dobbel støtdemping slik at skipets konstruksjon gir fra seg minimalt med vibrasjon til omgivelsene.

Wärtsiläs patenterte energiøkonomiske dieselelektriske system Low Loss Concept reduserer effekttapet mellom motor og propell, som igjen vil redusere kraftbehovet og dermed også CO2-utslipp.

De styrbare hovedthrusterne vil tilfredsstille kravene til standarden Ice class 1D.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no