Meny
02.02.2011

Penger, makt og søppel

Hvordan får du bedre betalt for produktene dine? Og hva får det å si at det skal kastes mindre mat?
Seminarene på NEF-Dagene favner vidt, og alle som arbeider med mat eller emballasje, bør finne noe nyttig.

For første gang blir det åpne, gratis dropin-seminarer på NEF-Dagene. Det skjer på Norges Varemesse i Lillestrøm 8.– 11. februar.

Seminarene skjer inne på selve utstillingsområdet, slik at de er enklere å få med seg, og det bidrar dessuten til større aktivitet i messehallene.
  
Seminarprogrammet blir ikke helt ferdig før noen dager før messestart. Det er nemlig satt av tid til å følge opp helt dagsaktuelle spørsmål.


Fornyelse
Foredragsholderne kommer helt fra toppen i næringsliv, organisasjoner og forskning. Blant dem er administrerende direktør Bent Myrdahl i Q-Meieriene.
  
Like etter at han takket ja til å komme på NEF-Dagene for å snakke om innovasjon, ble Q-Meieriene belønnet med Dagligvareleverandørenes Innovasjonspris 2010 for Skyr, et produkt som i følge Myrdahl selv har forandret forbruksmønsteret for mellommåltider og lettyoghurt i løpet av bare ett år.
  
Q-sjefen kommer til Lillestrøm for å fortelle hvordan nytenkning bidrar til bedre bedrifter.

Samme formiddag blir det mer å hente om innovasjon og lønnsomhet: Administrerende direktør Jan Ove Rivenes i Orkla Brands Nordic forteller hvordan industrien kan få bedre betalt for produktene sine.

Hvor godt fiskeindustrien klarer å henge med på innovasjonskjøret og hvorfor vi ikke foredler mer marint råstoff, er også spørsmål som stilles på seminarene på NEF-Dagene.


Matkasting
Den store dugnaden for å få ned matkastingen er i god gang. Men hva får den å si for fiskeforedlere, næringsmiddelindustri og emballasjenæring?
  
Det skal blant andre Nofima-forsker Anlaug Ådland Handen og direktør Jan Ove Holmen i Den Norske Emballasjeforening snakke om.

– Nå blir det lettere å få forståelse for at nok emballasje og riktig emballasje er viktig, mener Holmen.


Hvor går grensen?
Ingredienser og etisk handel er andre hete temaer for alle som lager, emballerer og selger mat.

Direktør Trygve Eklund i Statens arbeidsmiljøinstitutt, som også har lang fartstid som styreleder i Teknologisk Matforum, snakker om bakterier i mat og spør hvor grensen går mellom folkeopplysning og opphaussing.

Og fra Nidar kommer kommunikasjonsdirektør Robert Rønning for å fortelle hvordan sjokoladeindustrien har satset på etisk handel.
  
Hele seminarprogrammet starter med den omstridte kjedemakten i dagligvarebransjen.

Bransjekjenner Kjell Evensen, fagredaktør i Handelsbladet FK, går gjennom historien og forteller hvorfor og hvordan dagligvarehandelen ble samlet under fire paraplyer.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no