Meny
16.12.2010

Økt produktivitet med volumskanner

– Innføring av volumskanner fra SICK på BRINGs lagerhotell i Skedsmo har resultert i økt produktivitet, sier avdelingsleder Stig Belgum i Bring Logistics Solutions AS.
Bring Logistics Solutions er spesialist på lagerløsninger for de fleste typer produkter, uansett om det gjelder store volum, bulklagring eller enkeltpaller.

– Så langt har vi ikke hatt innkjøringsproblemer med volumskanneren, sier Belgum.

Han forteller at lagerhotellet i Skedsmo ble tatt i bruk i begynnelsen av januar 2010.
  
– Vi er den første tredjepartsleverandøren i Norge som har sammenstilt alle lageroperasjoner i et slikt anlegg.


Korrekt mål og vekt

I begynnelsen av 2010 undersøkte Bring Logistics Solutions markedet for aktuelle tilbydere av volumskannere.

– Anbefalingene fra leverandøren av våre lagerautomater Schaefer var medvirkende til valg av utstyr fra SICK, sier Belgum, som forteller at de gikk til anskaffelse av volumskanneren i mai.

– I vårt semiautomatiserte anlegg er vi avhengig av at kolliene i varemottaket har korrekt mål og vekt.

Manuell måling og veiing er for unøyaktig og tidkrevende. Riktig masterdata er avgjørende for at anlegget skal fungere tilfredsstillende.

Når en ny vare kommer inn på lageret, legges den på volumskanneren der vekt, bredde og høyde registreres.
  
SICK-skanneren er effektiv til måling og veiing. I tillegg blir kvaliteten på målingen vesentlig bedre enn ved manuelle rutiner.

– Den måler det høyeste og bredeste punktet på kartongen som kan ha ulik fasong, sier Belgum.


Korrekt masterdata

BRING Logistics Solutions er avhengig av korrekt masterdata i sitt nye semiautomatiserte anlegg.
  
– Mottatte kolli veies og måles på volumskanneren når de kommer inn på anlegget. Vi arbeider nå med å koble den sammen med vårt WMS-system.

Skanneren bidrar til at artiklene plasseres riktig med hensyn til bredde, høyde og vekt i lager- palle- og miniloadanlegget, sier Belgum.

– Når riktig artikkeldata er innhentet, sendes kolliene på transportbånd inn på lageret der førerløse trucker setter dem på plass i reoler.

Utgående ordrer eller paller som skal ha varepåfyll, hentes og plasseres på transportbånd av de førerløse truckene.


Prosjektgjennomføring
– Installasjon og idriftssetting av volumskanneren har gått smertefritt, sier Belgum.

Han legger til at Bring Logistics Solutions har benyttet skanneren i snart fem måneder.
  
– Tilbakebetalingstiden er stipulert til nærmere ett år.

De ansatte har fått brukeropplæring fra så vel lokale som tyske medarbeidere hos SICK. Stabiliteten i systemet har frem til i dag vært 100 prosent.


Stor interesse i markedet

Volumskanneren er modulbasert og leveres med alt fra RFID, strekkode til pall- og kartongskanning.

– Systemet er kostnadseffektivt og driftssikkert, sier daglig leder Geir Austefjord og salgsingeniør Harald Stigen i SICK.

De legger til at interessen for den type systemer er stor i markedet.
  
BRING Logistics Solutions har foreløpig bare tatt i bruk volumskanning av pakker.


Størst i Norge

Lagerhotellet til Bring Logistics Solutions, som er på ca 32 500 kvadratmeter, er størst i Norge.

Til sammen 100 ansatte jobber på anlegget.

– Når varene kommer inn, går de enten direkte til cross-docking for utkjøring, eller de behandles som lagervarer og kjøres inn i systemet.

Vi har doblet lagringskapasiteten og unngår dermed at gods hoper seg opp på terminalen.

Vi kan nå håndtere volumtopper mer effektivt enn på våre manuelle lagre, sier Bergum.
– Lagersystemene fungerer i dag etter forutsetningene både inn og ut fra våre kunder. Juletrafikken blir den store styrketesten av anlegget.


Miniloadanlegg

Anlegget i Skedsmo består av et miniloadanlegg med automatisk varepåfyll og manuell stykkplukk på fire nivåer.

– Når varene kommer inn, går de på transportbånd til heis som fører varene til pallageret.

Fra pallageret er det automatisk påfyll med førerløse trucker til plukkstasjoner som er plassert i fire etasjer, sier Belgum.


Håndtering

– Vi håndterer både First in First Out, First Expiry, First Out (FEFO) m.m.

Operatørene i hvert enkelt plukkområde får opp ordren på sine håndterminaler med informasjon om hvilken lokasjon de skal plukke fra.

Stykkplukk (brutte kartonger) plukkes i miniloadanlegget og sendes til pakkeavdelingen for pakking i kartong.

Kartongene sammenstilles og fordeles deretter til de ulike lokasjonsområdene på terminalen for videre transport.

Godset påsettes automatisk transportetikett.

Deretter henter en truck pallen, hvorpå truckføreren skanner etiketten og får informasjon om hvilken port den skal bringes.


Distribusjon
– Det ankommer lastebiler hele dagen til vårt anlegg, som styres via slottider. Det er faste avganger for transportører som Posten og Bring Logistics.

Noen av våre kunder har sine egne lokale avtaler. Varene fordeles over hele landet.

Vi har direktedistribusjon (partifrakt) i tillegg til gods som sendes til Bring Logistics sine terminaler og fordeles derfra.

Truckene styres i reoler via slisser som er frest ned i gulvet.

Lasere og sensorer er plassert i midtgangen slik at vi har oversikt over hvor de til enhver tid er.

Pr i dag har vi fem førerløse trucker og vil utvide med flere i løpet av kor tid.


Rasjonaliseringseffekt

Lageranlegget i Skedsmo gir stor rasjonaliseringsgevinst i lagerdriften.

– Anlegget har så langt bidratt til en betraktelig økning av kapasiteten.

Det er dimensjonert for å møte en allerede tøff konkurranse i markedet, avslutter Belgum.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no