Tips redaksjonen
16.12.2010

For mye informasjon? Slik kan opplæringen holdes spennende og interessant

I disse tider med stadig nye produkter, systemer, standarder og retningslinjer er det vanskelig for selgerne å holde seg oppdatert og enda vanskeligere for bedrifter og instruktører å gjøre opplæringen i de nyeste produktene spennende.
Dette gjelder spesielt hvis selgerne tilbringer mesteparten av tiden utenfor kontoret hos kundene.

Da er det vanskelig å finne en dato og et sted der alle kan delta på en opplæringspresentasjon.

Alternativet med å sende ut dataark vil sannsynligvis ikke generere mye interesse.

Som et resultat av dette har virksomheter tatt i bruk en rekke ulike tilnærminger i opplæring av ansatte – fra omreisende opplæringsprogrammer og workshops til quizer.
I flere år har jeg fulgt og støttet utviklingen av interaktive, nettbaserte tilnærminger, og jeg har fått bekreftet mitt synspunkt om at investering i god opplæring fører til en mer engasjert, motivert og effektiv arbeidsstokk.

Spesielt i denne oppmerksomhetsfattige tiden er det viktig å holde opplæringen spennende og interessant for at den skal være effektiv.

Bedrifter og ledelse må investere i nyskapende, interaktive og morsomme opplæringsverktøy som hele tiden vil utfordre arbeidsstokken og holde dem interessert i å finne ut mer.


Nettbasert opplæring

I denne sammenhengen er det viktig å følge med på utviklingen av nye nettbaserte opplæringsmetoder som føles mer som et eventyrspill enn en opplæringsøkt.

Det siste er en tilnærming som har økt i popularitet i IT-bransjen og resultert i en salgsøkning hos dem som har tatt det i bruk.
  
Med disse verktøyene kan ansatte få tilgang til opplæringsmateriale og -programmer når de vil og uansett hvor de er – på kontoret, hjemme eller til og med på en kafé rett før den neste viktige presentasjonen.

Dette gjør det mulig å slippe å måtte leie et lokale for én dags opplæring. Dessuten koster det å ta inn salgsteamet for en hel dag.

Utgiftene til én dags opplæring for hele salgsteamet kan være ganske store, derfor er en alternativ måte til å redusere disse kostnadene på uten å gå på kompromiss med opplæringen alltid kjærkomment.

Alternativer, for eksempel nettseminarer, er med på å redusere disse kostnadene, men de krever fortsatt at de ansatte er til stede til bestemte tider.


Virtuelle kundemøter
En av de største utfordringene i opplæringen av ansatte er spørsmålet om hvordan man kan vekke interessen, samtidig som man tar for seg de faktiske scenariene den ansatte vil møte i felten.

Det er vel og bra å ha opplæring i de nyeste produktspesifikasjonene, men det er noe helt annet å bruke dette for å dekke behovene i et bestemt område.

Det er her den nettbaserte, interaktive opplæringen virkelig viser sin styrke.

Den tilbyr de ansatte muligheten til å bruke kunnskapene sine i virtuelle kundescenarier som kan skreddersys til bestemte områder.

Et virtuelt møte med en kunde som beskriver nettverkskravene og kravene i virksomheten, hjelper ansatte med å bruke produkt- og salgskunnskapene på best mulig måte.
  
Hovedfordelen med et nettbasert opplæringssystem er at det kan brukes av både samarbeidspartnere og forhandlere samt egne ansatte, og på den måte reduseres kostnadene og tidsforbruket uten at det går ut over kunnskapene til noen i forsyningskjeden.

Alt dette kan oppnås til tidspunkter og på steder som passer for mottakere, og uten behov for en egen instruktør.


Teknologi

Hos Allied Telesis har vi investert i denne teknologien for å etablere vår nyskapende Allied Telesis Adventure Based Learning.

Denne opplæringen er en del av vårt nye Allied Telesis Star Partner Program, som ble lansert tidligere i år.

De første tilbakemeldingene fra salgs- og kanalpartnere i området er at denne typen opplæring er morsom og motiverende, forbedrer produktiviteten og er mye mer effektiv enn konvensjonelle opplæringsmetoder.
  
Produkt- og systemopplæring er noe som sjelden anses som et høydepunkt, men takket være de nyeste tilnærmingene behøver det ikke være slik.

Disse nyeste typene med nettbasert, interaktiv opplæring gir de ansatte interessante opplæringsmetoder som de kan få tilgang til hvor de vil og når de vil, noe som resulterer i bedre kunnskaper samt forbedret produktivitet.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1