Tips redaksjonen
02.11.2010

Nysgjerrige på nisjeøl

Blant de 30 norske øl- og brusprodusentene på nettstedet Drikkeglede.no er interessen størst for de minste.
Drikkeglede.no er nettstedet til Bryggeri- og Drikkevareforeningen, og målet er at det skal bli landets viktigste portal for drikkevarer.

Siden lanseringen i juni har over 10 000 vært innom for å lese om norske drikkevarer.
  
Overraskende nok er det mikrobryggeriene som fenger flest. Målt i antall søk ligger Ægir Bryggeri på førsteplass, tett fulgt av Nøgne Ø i Grimstad.
  
– Dette er en uhøytidelig ranking og må tolkes deretter. Samtidig viser det at interessen for øl og ølkultur er på kraftig opptur.

Det er veldig positivt for hele bransjen, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.
  
Nettopp Ægir og Nøgne Ø er to bryggerier som i disse tider har eventyrlig suksess på det norske markedet.


Fornyelse viktig

Landets desidert største bryggerikonsern, Ringnes, havner på en beskjeden femteplass, mens Coca-Cola er nede på en åttendeplass.

Flere av de andre større produsentene havner også et stykke ned på listen.
  
Nome forklarer det slik: – Det vil alltid være størst interesse for det nye og spesielle, men ingen kan ta fra Ringnes og Coca-Cola at de leverer de mest kjøpte og populære drikkene i Norge.

Samtidig er det en tankevekker for de store, de må hele tiden fornye seg.


Lokal lojalitet
Oskar Sylte Mineralvannfabrikk i Molde er mest kjent som leverandør av pærebrus til tidligere statsminister Kjell Magne Bondevik.

De kaprer tredjeplassen, tett fulgt av Aass Bryggeri.
  
– Det handler om lokal identitet. Ingen forlater Romsdal uten en varig lidenskap for pære- og ananasbrus fra Oskar Sylte.

Aass Bryggeri har bygd opp den samme typen lojalitet blant folk i Drammen.

Det du drakk som barn eller ungdom, enten det er brus eller øl, følger deg livet ut, sier Petter Nome.
  
Han mener at bedrifter som klarer å bygge en slik lojalitet kan overleve det meste.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1