Tips redaksjonen
02.11.2010

Studenter bak Postens nye App

Postens nye sporingsapplikasjon for iPhone har gått til topps i App Store. Bak applikasjonen står blant annet en studentgruppe fra Norges Informasjonsteknologiske Høgsksole (NITH).
Postensporing gjør det enkelt å spore pakker som sendes med Posten og Bring. Her kan kundene følge pakken sin, bruke mobilen som hentelapp og finne det nærmeste postkontoret.


Til topps i App Store

Sporingsapplikasjonene er utviklet både for iPhone og Android-telefoner, og begge har høstet gode skussmål.

iPhone-versjonen klatret til topps i App Store allerede på lanseringsdagen, og fikk 2,5 av 5 mulige stjerner av brukerne.

Applikasjonene har blitt nedlastet av totalt 17 200 brukere.

Målet til Posten er at 25 000 kunder skal benytte mobilen til sporing og henting av pakker innen utgangen av 2010.


Nyttig erfaring

Ansvarlig for sosiale medier i Posten Norge, Jon Martin Tafjord, er veldig fornøyd med prosjektet, som har ført til at Posten nå også er tilgjengelig på smarttelefoner.

– Det har vært en god erfaring å jobbe med studenter på sporingsapplikasjonsarbeidet.

De har gjort en veldig bra jobb, noe som gjenspeiles i den gode responsen vi har fått fra våre brukere, sier Tafjord.


Bachelorprosjektet
Studentgruppen, som bestod av Randi Rø, Sara Hellesten, Mads Mobæk og Thomas Pettersen, gjennomførte sitt avsluttende bachelorprosjekt ved NITH i vår.

Sammen med Posten og Bekk Consulting utviklet de sporingsapplikasjonen.

Posten vil nå jobbe videre med utviklingen av applikasjonene, med bidrag fra studentene.
  
– Det denne gruppen har vært med på å utvikle, beviser at våre studenterer løsningsorienterte, og at de bidrar til verdiskapningen i Norge, sier markedsfjef Trine Romskoug ved NITH. 

[Tilbake]

 Makeweb 4.1