Meny
25.09.2010

Trondheim Lufthavn: foran tidsskjemaet med lett håndterbare multikanaler

Trondheim Lufthavn, Værnes har utbedret rullebanens sikkerhetsområder og lysanlegg på bakgrunn av skjerpende sikkerhetskrav for flyplasser.
Det er montert senterlinjelys, kantlys og kabelgater for ny strømforsyning.

Totalt 7500 meter grøft måtte graves, og hele rullebanens lengde ble åpnet på begge sider for å legge trekkerør, kummer og kanaler.

Arbeidet måtte gjøres hurtig og effektivt om natten mens flyene var på bakken. Multikanalene fra Melbye Skandinavia gjorde det mulig å legge opptil 360 meter pr. natt.


Langt foran tidskjema

Planen var at det hver natt med dobbelt mannskap, mellom kl 2330 og 0600, skulle etableres 100 meter grøft og trekkes 500 meter kabel.

Det gikk vesentlig raskere enn planlangt, og det var mulig å legge opptil 360 meter om natten.

Dette gjorde at prosjektet ble ferdig tre uker tidligere enn planlagt. Det ble brukt multikanaler og kummer fra Melbye.

Disse var raske å montere, lette å håndtere, og man trengte mindre overdekning.

Kanalene og kummene har den egenskapen at de kan brukes med én gang. De klipses sammen, legges i bakken, massen tilbakefylles og anlegget er klart til bruk.


Fornøyd prosjektleder

Trondheim Lufthavn valgte å bruke Melbyes 9- og 4-løpskanaler med 9 og 4 separate kammer å legge kablene i.

Prosjektleder i Hasec AS, Johannes Hanssen og Frode Krangsås i Grunnarbeid AS er fornøyde med erfaringen med produktet da de har spart mye tid på prosjektet og dermed fått ned kostprisen pr. meter.

Hadde de brukt tradisjonelle løsninger som betong, hadde de ikke rukket å bli ferdig med prosjektet innen 1. juli som planlagt.
  
– Fordelen er at man slipper å støpe og vente på at det skal herde.

Kanalene fra Melbye krever dessuten lite utstyr og maskiner for montering, og ikke minst gjør det at grøftesnittet kunne gjøres vesentlig mindre, sier Hanssen og Krangsås. 
  
De fremhever også at kanalene er robuste, at de er vanskelige å legge feil, og det er lett å trekke kablene i kanalene.

– At Melbye leverte alle produktene i tide, var selvfølgelig også viktig for prosjektet, understreker Hanssen og Krangsås.


Stort prosjekt

Totalt ble det lagt 7500 meter kanaler, og 45 kilometer med eksisterende kabler på rullebanen ble skiftet.

Det var hver natt 25–30 mann som arbeidet på prosjektet, og de hadde få effektive arbeidstimer å gjøre arbeidet på.

Før rullebanen ble åpnet igjen om morgenen, måtte området klargjøres ved plukk av stein, feiing og test av tekniske anlegg.

Ved god planlegging, gode produkter og kompetente medarbeidere kom prosjektet godt i havn og i god tid før fristen. 

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no