Meny
05.08.2010

Fremtidens miljøfly

To NASA-prosjekter har luftige visjoner for framtidas miljøfly. Ett av prosjektene har allerede tatt av – foreløpig uten folk om bord.
I begynnelsen av mai i år hadde denne ubemannede ”flygende vingen” gjennomført første runde av testflygninger ved Dryden Flight Reseach Center i California.


Miljøvennlige fly
Flyet blir foreløpig fjernstyrt fra bakken og har de siste tre årene vært på vingene for å prøve ut hvordan fly kan gjøres mer økonomiske og med lavere utslipp av støy og eksos – kort sagt mer miljøvennlige.
  
Denne såkalte hybride konstruksjonen der ving og skrog utgjør et hele, er nemlig mye mer aerodynamisk effektivt enn tradisjonelle flykonstruksjoner med rørformet flykropp og vinger.
  
X-48B er en del av NASAs Environmentally Responsible Aviation-program ERA.

Målet for dette programmet er å redusere neste generasjons miljøfly rundt 2025 der drivstofforbruk og utslipp av smog-gassen NOx skal reduseres med opptil 70 prosent.


Framtidas fly

ERA-programmet er nært knyttet til NASAs Fundamental Aeronautics Program, som i april i år fullførte en studie av fremtidens fly i samarbeid med flyprodusentene Boeing, Grumman og BE samt Massachusetts Institute of Technology (MIT).
  
Blant framtidsvisjonene finnes både supersoniske og langsomtgående passasjerfly. Målet er også her å gjøre flyene mer drivstoffgjerrige, stillere og mer komfortable.
  
Nye teknologier får boltre seg fritt i framtidsdrømmene: skrog av karbonkompositt, ledninger av nanorør eller optisk fiber, bøyelige vinger, selvreparerende skrog og virtuell virkelighet istedenfor tradisjonelle vinduer.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no