Meny
05.08.2010

MOSE skiller havet i Venezia

Rexroth hydraulikk transporterer utstyr som veier 23 000 tonn til en mobil
Tidevannssperre.
Byggingen av en av Europas største tidevannssperrer, som er bygd for å beskytte den historiske handelsbyen fra oversvømmelse, er inne i sin mest kritiske fase.

Siden sommeren 2009 har Rexroth installert hydraulikk for bruk i et senkbart transportsystem. Systemet flytter betongblokker på inntil 23 000 tonn til lastestasjonen.

Disse blokkene danner fundamentet for den mobile tidevannssperren MOSE, som beskytter den venezianske lagunen fra middelhavets springfloer.


Skal beskytte en verdensarv

Venezia er en av verdens største turistattraksjoner og kontrollerte i bortimot 1000 år handelen mellom øst og vest i Middelhavet.

Men byen ved lagunen, som har vært på UNESCOs verdensarvliste siden 1987, står i fare for å synke i havet.

Springfloer – mer enn 50 bare siden 1993 – ødelegger gradvis bygninger og truer fremtiden til denne historiske byen.

En mobil tiidevannssperre, Modulo Sperimentale Elettromeccanico, MOSE, bygges for
å beskytte Venezia mot flom fra Middelhavet.

Prosjektet er beregnet å stå ferdig i 2012.


Stenger springflo på inntil tre meter

MOSE bygger på prinsippet om oppdrift.

I en betongkonstruksjon, som er plassert på havbunnen i laguneåpningen mellom øyene utenfor Venezia, er det 79 tettpakkede, hule flomporter i stål.

De er festet til fundamentet med et ledd. Når havet er stille, ligger konstruksjonen rolig på bunnen, men dersom høyvann truer, presser komprimert luft vannet ut av de 20 meter brede og 5 meter tykke stålblokkene og presser dem opp i stående posisjon i løpet av 30 minutter.

Den mobile tidevannssperren stenger lagunen for en springflo på inntil 3 meter.

Den høyeste tidevannsbølgen som er målt, var 1,94 meter.   
  
Betongfundamentene som holder flomportene, er ca. 1600 meter, og plasseringen av disse begynte sommeren 2009.

Fundamentene består av støpte betongdeler, som hver for seg veier inntil 23 000 tonn og er på størrelse med en fotballbane.


Norsk transportsystem

For å transportere disse betongkonstruksjonene har det norske selskapet TTS Handling System AS, verdensledende innenfor transfersystemer for skip, konstruert et heavy-load transportsystem.

Systemet forbinder støpestasjonen på land med lasteutstyret for sjøtransport.

Rexroth er systempartner og ansvarlig for prosjektering, levering og igangkjøring av det hydrauliske løfte- og transportutstyret.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no