Meny
25.05.2010

Nyhet i Norge: designvarmepumpen Daikin Emura

Luft/luft varmepumper er ikke noe nytt, heller ikke pumper som kan behandle den varme luften på en het sommerdag til et nivå selv hardbarkede vikinger kan leve med.
Men pumper som kan få selv et estetisk kvinnehjerte til å pumpe i ren fryd, har det ikke vært enkelt å finne.

Nå har varmepumpeprodusenten Daikin gjort noe med dette. Navnet er Emura.

– Når det skal kjøpes inn luft/luft varmepumper, påvirker kvinnene i 49 prosent av tilfellene, forteller administrerende direktør Erik Dahl hos Daikins norske representant, Friganor.

Det er noe Daikin har tatt svært alvorlig, og derfor har de tatt et kraftig designgrep og fått gjort både design og utvikling så nær markedet som mulig, nærmere bestemt i Tyskland og Belgia.

Faktisk har Daikin Emura, som denne nye luft/luft varmepumpen heter, allerede fått to designpriser – en 2010 iF Product Design Award og en hederlig omtale i den svært så anerkjente Red Dot produktdesignkonkurransen (se www.reddot.de).

– Daikin Emura kommer ikke en gang til å bli solgt i Japan, Daikins hjemland, fortsetter Dahl.

Emura er for europeere, og den er da også Eurovent-sertifisert (Eurovent er et Europeisk sertifiseringsorgan for aktører innenfor varme og kjøling).

Dermed er den pr. definisjon kvalitetsmessig i europeisk toppklasse og har faktisk blitt konstruert etter innspill fra nettopp europeiske kunders behov, inkludert norske.


Flinke til å lytte
Erik Dahl legger ikke skjul på at japanske Daikin er svært flinke til å lytte til selv et så lite marked som det norske når det gjelder design, konstruksjon og funksjonalitet.

Mye tyder på at det er derfor Emura kan leveres i både kritthvitt farge og i aluminiumutførelse, for å nevne to eksempler.

Dahl har sett flere eksempler på at Daikin har tatt hensyn til innspill fra Friganor når de har utviklet nye modeller.

Det er innedelen, den som påvirker det visuelle bomiljøet, som har fått den nye designen fra Design 3 studioet i Hamburg.


COP og dBA – to sentrale begreper
– Selv om de ikke har noe direkte med design å gjøre, peker Erik Dahl videre på to begreper som man bør lære seg like godt først som sist om man for alvor vil forstå mulighetene med luft/luft varmepumper: COP og dBA.

– COP og dBA beskriver henholdsvis virkningsgrad og støy, forklarer Dahl.

– Får du for eksempel ut fire kWh varmeeffekt med en innsats på én kWh strøm, er COP=4. Det skulle med dette gi seg selv hvor viktig det er å se på COP-tallet for å finne den mest effektive luft/luft varmepumpen.

dBA er et mer subjektivt begrep. dB (decibel) er et mål for lydnivået, dBA sier noe om den hørte/følte lyden.

Hva man faktisk gjør, er å bruke et såkalt A-filter som tar hensyn til hva menneskeøret rent faktisk hører.

Men Dahl peker på at man må forsikre seg om at tallene, spesielt COP, er gjennomsnittstall for sesongen, ikke bare tall som er registrert under de mest gunstige forholdene.

I denne sammenheng er det også viktig å lese tester og omtale med et våkent blikk, slik at man er helt sikker på at det testede produktet er identisk med det man vurderer å kjøpe.


Design betyr mye
– Til sist vil jeg gjerne minne om hvor viktig design er når det gjelder det meste vi omgir oss med.

De fleste av oss vil gjerne også ha et visuelt godt liv, og jeg ser ingen grunn til at dette ikke også skal gjelde varmepumper.

Det har lenge vært vanskelig å finne varmepumper med god design, men slik er det ikke lenger.

Ta gjerne en kikk på våre hjemmesider: www.daikinemura.no og www.friganor.no, så vil du forstå hva jeg snakker om, avslutter Erik Dahl, administrerende direktør hos luft/luft varmepumpeleverandøren og Daikin-representanten Friganor.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no