Tips redaksjonen
30.04.2010

Ønsker velkommen til NEF-dagene 2011

I februar 2011 er NEF-dagene tilbake. Tidligere har det gått tre år mellom hver gang messen har samlet næringsmiddel- og emballasjeindustrien. Nå blir det to år siden sist.

– Alt går fortere. Vi må følge med, smiler prosjektsjef Trond Andersen hos Norges Varemesse.

Han ønsker velkommen til NEF-dagene på Norges Varemesse i Lillestrøm 8.–11. februar.

Messen er Norges viktigste møteplass for leverandører, produsenter og andre aktører innenfor næringsmiddelindustri, emballering og foredling.


Tøffere konkurranse
– Vi ser at de store merkevarene innenfor mat og drikke utfordres stadig tøffere. Både handelens egne merkevarer og globale aktører tar opp konkurransen, konstaterer Andersen.
  
For å vinne kampen om kundene må produktene videreutvikles og redesignes oftere og oftere.

Det er dét Andersen mener med at alt går fortere. Men samtidig med at konkurransen blir hardere og forandringene må skje raskere, åpner utviklingen for nye muligheter:


Mer internasjonale

– Norske dagligvareleverandører får muligheten for å nå større markeder.

Flere og flere produsenter får internasjonale eiere, inngår internasjonalt samarbeid og leverer varer til et større marked enn bare Norge, oppsummerer han.
  
Det betyr at de som ønsker å levere alt fra utstyr og råstoffer til emballasje og markedsføringstjenester til næringsmiddel- og emballeringsindustrien, også må være forberedt på krav om å levere over hele Skandinavia.

– Ledende aktører har allerede tatt konsekvensen av det, understreker Trond Andersen.
  
Industrien selv møter ofte utviklingen med å organisere seg på en annen måte, gjerne med mer spesialiserte fabrikker.

Det igjen stiller høyere krav til både den tekniske kompetansen og til kunnskapen om hvilket utstyr og hvilke produksjonsløsninger som finnes på markedet.

Akkurat slikt som man oppsøker en messe for å lære mer om, med andre ord.


Miljø
Og samtidig som konkurransen hardner til og markedet blir mer internasjonalt, øker miljøkravene.

Det arbeides med hvordan man skal beregne produktenes klimaspor hele veien fra jord og fjord til bord, og alt fra transport til emballasje må løses så miljøvennlig som overhodet mulig.
  
– NEF-dagene er en utmerket arena for å holde kontakt med gamle og skaffe seg nye kunder og for å se hva som skjer i resten av bransjen.

Og parallelt med NEF-dagene arrangeres Smak 2011, med mat og drikke, dagligvare, utstyr, interiør, design, vin og brennevin.

NEF-dagene og Smak 2011 er Norges største utstillingsvindu for nye mattrender, sier prosjektsjef Trond Andersen.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1