Meny
21.03.2010

Norden vil ha 50 % flere passasjerfly i 2028

Frem til 2028 vil nordiske flyselskaper ha behov for 404 nye passasjerfly med plass til 100 passasjerer eller mer, ifølge flyprodusenten Airbus.
To tredeler, det vil si 274 fly, vil bli anskaffet av flyselskaper i Norge, Danmark og Sverige.

Anskaffelsene speiler både et behov for å skifte ut eldre, mindre energieffektive fly og en økning i trafikken.

Investeringsbehovet i Norden er anslått til 230 milliarder kroner (38,9 milliarder dollar), hvorav 150 milliarder (25,2 milliarder dollar) forventes å falle på de skandinaviske flyselskapene.

I sin nyeste analyse av verdensmarkedet (Global Market Forecast) fremgår det at de skandinaviske flyselskapene i 20-årsperioden vil kjøpe 233 fly beregnet på korte og mellomlange flygninger.

Dette er fly som har en midtgang, slik som Airbus sine energieffektive fly i A320-familien. 41 fly vil være beregnet på langdistanse, ha to midtganger og en kapasitet på fra 250 til 400 passasjerer.

Aktuelle fly fra Airbus i denne størrelsen er A330/340, og fra år 2013 den avanserte A350XWB.
  
Antall passasjerfly i de nordiske landene med 100 seter eller mer vil i 2028 ha økt med vel 50 prosent, fra 319 fly i dag til totalt 488.

235 av dagens fly vil være tatt ut av drift, 75 solgt til andre flyselskaper og 9 fortsatt være i tjeneste.


Mer miljøvennlige fly

– Passasjertrafikken til og fra Norge har i perioden 2000 til 2009 økt med 68 prosent, sier markedsanalytiker Andrew Gordon i Airbus.
  
– Lufttransport vil bidra sterkt til økt internasjonal turisme i Skandinavia.

Denne utviklingen behøver imidlertid ikke slå bena under arbeidet for et bedre miljø, påpeker Gordon, som fremholder at Airbus nå gjør betydelige investeringer i forskning og ny teknologi, som vil gi langt mer miljøvennlige fly.
  
Som et ledende konsern innenfor flyindustrien har Airbus forpliktet seg til å gjøre noe med de to prosentene av verdens menneskeskapte CO2-utslipp som kommer fra lufttrafikk.

I tillegg til sitt kontinuerlige arbeid å bedre flyenes effektivitet og redusere forbruket av drivstoff, er Airbus med i tiltak en samlet flyindustri står bak.


Syntetisk drivstoff
Tester som Airbus står bak eller har støttet, har medført at det i internasjonal luftfart er godkjent å erstatte inntil halvparten av drivstoffet med syntetiske og biologiske produkter.

I samarbeid med flyselskapet Qatar arbeides det med å utvikle et syntetisk drivstoff som helt eller delvis kan erstatte dagens oljebaserte.

Airbus tror at i 2030 kan 30 prosent av flydrivstoffet være biologisk.


En omfattende markedsanalyse

I sin Global Market Forecast gjør Airbus en detaljert analyse av utviklingen i verdens luftfart, både når det gjelder transporten av passasjerer og frakt samt utviklingen fra år til år i flyselskapenes flåte av fly.

Analysen omfatter nesten 750 flyselskaper og 190 selskaper som opererer fraktfly og deres utvilkling de kommende 20 årene.
  
Ifølge de analyser som når foreligger, vil det være behov for 24 951 nye passasjer- og fraktfly frem til 2028 til en anskaffelsesverdi på anslagsvis 3100 milliarder dollar (18 350 milliarder kroner).

Sammenlignet med fjorårets analyse er økningen i de fly som vil bli anskaffet i perioden anslått å være 600. 
  
Analysen forventer også at den årlige økningen i passasjertrafikken de kommende 20 årene vil være 4,7 prosent, som medfører en dobling på 15 år.

Flyfrakten forventes å ha en årlig økning på 5,2 prosent.


Først med ISO 14001

Airbus er den første flyprodusent i verden som er miljøsertifisert etter den internasjonale standarden ISO 14001.

Sertifiseringen gjelder alle produksjonsstedene samt produktene gjennom hele sin levetid. Sertifiseringsmyndighet er Det Norske Veritas.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no