Tips redaksjonen
24.02.2010

- Forbrukerne fremskyndet lanseringen av Q Skyr Naturell

Som følge av stor etterspørsel etter yoghurtnyskapningen Q Skyr er nykommeren Q Skyr Naturell nå i butikkhyllene her i landet.
Opprinnelig var planen å lansere den nye varianten først i 2011, men nå ser man altså nok et eksempel på forbrukernes makt.

I likhet med de smakstilsatte Q Skyr-variantene som ble lansert 1. september i fjor, har Q Skyr Naturell et høyt proteininnhold, minimalt med fett og er ikke tilsatt sukker.

Naturellvarianten skal egne seg svært godt til matlaging som erstatning for andre mer fetende produkter.

– Ikke lenge etter at vi lanserte Q Skyr med smakstilsetning, etterlyste forbrukerne en naturell variant i ulike fora og nettsamfunn.

Vi fikk også mange henvendelser direkte til oss, sier Kristin Myhre, produktsjef for Q Skyr i Q-meieriene.

– Forbrukernes meninger er viktige for vår produktutvikling, og i dette tilfellet bidro de også helt klart til å fremskynde lanseringen, forteller hun videre.
 

Erstatter for mindre sunne meieriprodukter

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør hilser utviklingen i dagligvaremarkedet velkommen:
  
– Det er flott å se at utviklingen går i retning av flere produkter med nøkkelhullsmerke og i lettere varianter.

Tilgang på produkter som gjør det enkelt å spise god mat med god samvittighet er avgjørende for å snu trenden med økt fedme og forekomst av livsstilsykdommer, fastslår Sundfør.
 

Ny salgssuksess?

I løpet av de fire første månedene Q Skyr var i salg, ble det solgt 1,6 millioner begre, noe som utgjorde en markedsandel på 9,6 prosent av det totale lettyoghurt-markedet.
Størst var salget på Vestlandet og Østlandet generelt, og i Oslo spesielt. 

Nykommeren fra Q-meieriene kan vise seg å bli en viktig aktør for å oppnå kategorivekst i det totale yoghurt-markedet, noe en landsrepresentativ undersøkelse utført av Norstat på vegne av Q-meieriene i desember kan gi indikasjoner på.

Den viste blant annet at 44 prosent av de spurte spiser Q Skyr i tillegg til annen yoghurt.

Den samme undersøkelsen viste at hele 30 prosent spiser Q Skyr i stedet for vanlig yoghurt.
  
– Det blir spennende å følge salget av både de smakstilsatte variantene av Q Skyr samt Q Skyr Naturell.

Det er første gang disse produktene er i salg i helse- og slankemånedene januar og februar.

Med salgssuksessen fra i høst friskt i minne har vi store forventninger til de kommende ukene, avslutter Myhre.
 

[Tilbake]

 Makeweb 4.1