Meny
13.01.2010

iPhone forenkler hverdagen for maskinførere

– Med innføringen av iPhone som håndholdte løsning har vi forenklet arbeidsoperasjonene til våre maskinførere.
I tillegg sparer vi to dager pr. uke på registrering av maskintid og timelister, sier daglig leder Norman Hole i Hole Maskiner AS i Sykkylven.

Løsningen ble tatt i bruk i fjor sommer og var tilbakebetalt i løpet av noen få måneder. – Tidligere leverte sjåførene hver mandag inn utfylte skjemaer på arbeidsoppdrag, timelister og maskintid.

Listene ble punchet og registrert i vårt ERP-system og gjort klart som lønns- og fakturagrunnlag.

Etter innføring av iPhone og InSoft Mobil kan denne tiden benyttes til forefallende oppgaver i virksomheten.

Nå registreres timene den dagen jobben er utført. Hver morgen tar vi ut en liste sortert på kunde over oppdrag, og hvem som har utført arbeidet, sier Hole.
– Dermed får vi god oversikt over aktiviteten ute på anleggene.
  
– Vår filosofi er at alle oppdrag bare skal registreres én gang. Med iPhone har vi redusert behovet for slike arbeidsoperasjoner og frigjort kapasitet til andre forefallende operasjoner.

Årlige besparelser inklusiv arbeidsgiveravgift og sosiale kostnader er nå på ca. 190 000 kroner, forteller Hole.


Største aktør i Sykkylven

Hole Maskiner AS i Sykkylven har 25 ansatte og en omsetning på ca. 35 millioner kroner.

Maskinentreprenøren arbeider med tradisjonelt grunnarbeid på veier og veianlegg og kraftverk i tillegg til grunnarbeid på industribygg og industritomter.
  
Maskinparken består av 12 gravemaskiner, 10 lastebiler og diverse annet anleggsutstyr.

– Vi er den største aktøren i Sykkylven med over 50 prosent av markedet. 70 prosent av oppdragene er lokale, mens resten er utenfor distriktet, sier Hole.

Han legger til at to tredeler av oppdragene er anbuds- og kontraktsarbeid, mens resten er timebasert.


Kraftigste på markedet

– Håndterminalen er avansert og brukervennlig. Den har et intuitivt brukergrensesnitt som gjør bruksanvisning overflødig.

Bilder som tas med det innebygde kameraet, overføres automatisk til både kunder og prosjektnummer i ERP-systemet.

Bildene blir geotagget, noe som bidrar til at GPS-koordinatene også blir lagret. Det forenkler oppgaven med å finne tilbake til anleggsområder.

Den er overlegen alle andre løsninger på markedet og har et virtuelt berøringstastatur som er lett å betjene.

Det er ekstremt viktig når vi skal overføre data til vårt ERP-system ute på oppdrag, sier Hole.


Registreringer bare én gang

– Vi registrer kundenavn, prosjekt, delarbeid, når arbeidet starter og sluttføres, valg av maskinutstyr og en beskrivelse av arbeidsoppgaven.

Alle registreringer i systemet skjer bare én gang. Ved for eksempel planering rundt et hus skriver maskinføreren graving av grøft bak hus, planering og oppretting for asfaltering.

Når teksten skrives inn på iPhonen, overføres den til ERP-systemet og fremkommer spesifisert på fakturaen når den produseres.

Her fremkommer det også hvilken maskin som er benyttet, sier Hole og fortsetter:

– Informasjonen er lønnsgrunnlag for maskinføreren og benyttes også til statistikk for faktureringstimer på gravemaskinen.

Skal det for eksempel legges ned 110 mm drensrør, velges en funksjon som heter registrert vare. Her fremkommer vareforbruk som benyttes til fakturagrunnlag.

På sikt er det også mulig å ta ut kart over rør og kabler på iPhonen.

Våre maskinførere kan da laste ned en oversikt over området og unngår å grave over vannrør, strøm- og telekommunikasjonskabler.


Enkelt brukergrensesnitt

Hole forteller at registrerte timer straks blir synlige i interne systemer.

Dagrapporter om timeforbruk, materiellforbruk, ekstra arbeid og avvik registreres og sendes daglig til kunden.

For Hole Maskiner og de fleste andre bedrifter er det avgjørende å ha kontinuerlig kontroll og oversikt over løpende drift.


Kvalitetssikringssystem
– Vi tok i bruk iPhone og InSoft Mobil sommeren 2008 med et begrenset antall brukere som gradvis ble utvidet.

InSoft Norge AS har utviklet programvaren og deltok fra forprosjekteringsfasen til igangkjøringen av løsningen.

Sjåførene ser alle arbeidsprosessene og hvem som utfører de forskjellige oppgavene. Det gir oversikt over den totale arbeidsmengden, sier Hole.

Et kvalitetssikringssystem er også integrert i løsningen. Her kan de ansatte melde avvik på hendelser og hente ut prosedyrer, sjekklister og kontrollplaner.


Dynamisk HMS-system

– Alle HMS-systemer har til nå vært papirbaserte og fungerer dårlig ute på anleggene og i anleggsmaskiner.

Nå kan vi derimot melde inn uønskede hendelser fra iPhonen og foreta risikoanalyse. Dermed får vi et dynamisk HMS-system som alle kan dra nytte av.

I HMS-sammenheng er dette et revolusjonerende verktøy for anleggsbransjen, sier Hole.


Økt oversikt

Allerede i år 2000 installerte Hole Maskiner ERP-systemet fra InSoft Norge AS.
  
– Data som nå utveksles mellom medarbeidere og kontor, er bl.a. klokkeslett inn/ut, ansattummer, utstyr som benyttes, beskrivelse av arbeidsoppdrag og prosjekt, antall lass, vekt m.m., sier salgssjef Steinar Engen i InSoft Norge AS.

Han legger til at Insoft Enterprise har en rekke andre bransjeløsninger. Programvaren er rask å installere, enkel å bruke og krever lite datakraft internt. 


Spesialapplikasjon
InSoft Norge AS har utviklet InSoft Mobil til iPhone. Online registrering av både timer, materiell og annen informasjon overføres fra telefonen til forretningssystemet.

– Programvaren ble lansert under Maskinentreprenørenes årlig samling på Loen 25.–27. september i år og fikk meget god mottakelse.

Maskinentreprenørenes eget kvalitetssikringssystem er nå integrert i løsningen.

Alle som har iPhone, kan laste ned applikasjonen og registrere og teste programmet selv i løpet av ti sekunder. Så enkelt er det, og så enkelt skal det være, avslutter Engen.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no