Tips redaksjonen
14.12.2009

Salatprodusent fikk årets innovasjonspris

Elstøen Gartneri har mottatt A.L Gartnerhallens innovasjonspris. Langsiktig, systematisk og markedsrettet innovasjonsarbeid førte til at salatgartneriet på Røyse i år trakk det lengste strået.
– Fantastisk, dette kom som en stor positiv overraskelse. Vi har satset både stort og bredt de siste årene, derfor er denne prisen en stor anerkjennelse på at det vi jobber med, blir lagt merke til i fagmiljøet, sier daglig leder Gjermund Kristoffersen i Elstøen Gartneri.


Revolusjonerte salatmarkedet

Årets prisvinner ble hedret av juryen for over lengre tid å ha sett og benyttet mulighetene som finnes ved å skape nye produkter som markedet trenger.
  
– Elstøen Gartneri har gjort et stort og viktig arbeid innenfor sitt vide produksjonsområde og skal ha mye av æren for at hele det norske salatmarkedet har utviklet seg så godt de siste 20 årene.

I tillegg er det viktig å understreke at Elstøen har drevet et omfattende innovasjonsarbeid på spesialkulturer, spesielt salater, fortalte fylkeslandbruksdirektør Olav Sandlund, som delte ut prisen på Brunstand Konferansesenter i Stokke.


Skyhøy omsetning

Ifølge jurykjennelsen har Elstøen Gartneri vært med på å flytte en tidligere ubetydelig varegruppe opp til et høyere nivå.

Salat har utviklet seg til å bli et av de store produktene på det norske markedet og har i dag en omsetning hos Bama på mellom 170 og 200 millioner kroner.
  
– Elstøen har hele tiden greid å videreutvikle sine konsepter og ikke minst produksjonskapasitet i takt med at markedet har hatt en voldsom vekst i salatsegmentet. Denne satsingen har også gitt grunnlag for tilsvarende produksjon og utvikling hos flere produsenter i Gartnerhallen, uttalte Sandlund.
  
Kristoffersen i Elstøen Gartneri fortalte at selskapet har opplevd en eventyrlig utvikling de siste årene.

– Omsetningen, antall mål med produksjonsarealer og ansatte har økt mye de siste årene. Gartneriet har vokst fra et mindre gårdsgartneri til en av landets største produsenter med helårsdrift.

I oppstartsfasen hadde vi under 40 dekar, mens vi nå ligger på 1450 dekar, sa Kristoffersen, og la til at innovasjonsprisen på ingen måte er en hvilepute.
  
– Tvert i mot, dette gir oss motivasjon til å jobbe enda hardere for å sikre den beste produksjonen i årene framover, forsikret han.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1