Tips redaksjonen
14.12.2009

Har berget fem millioner biler – og en hval

Falck fyller 60 år og gjør opp regnskap. I tillegg til fem millioner biler har selskapet berget både hvaler, bygninger og Skibladner.
En beregning fra selskapet viser at de har hatt rundt fem millioner bergingsoppdrag for norske bilister siden starten i 1949.
  
– Mye har endret seg, men én ting er den samme i dag som for 60 år siden. Den første snøen kommer svært overraskende på veldig mange, sier administrerende direktør Øystein Aam i Falck.


Gratis hval til alle

Men tilbakeblikket viser også at selskapet, som tidligere het Falken, har drevet en allsidig virksomhet.

Flere ganger har bergingsbilene blitt brukt til å flytte hus på rullende trestokker. Da Skibladner gikk ned på grunt vann i 1967, var det Falkens froskemenn som gjennom mye improvisasjon fikk den ærverdige hjuldamperen opp igjen.
  
– Vi kan også skilte med å ha hatt en hel hval på kroken, sier Aam.
  
Tildragelsen fant sted i 1963, da en velvoksen hval endte opp på land på Borøya ved Tvedestrand.

Alle forsøk på å hale den tilbake i sjøen mislyktes. Til slutt ble folk fra Viltnemda nødt til å skyte kolossen.
  
”Deretter ble Falken tilkalt med den største kranbilen selskapet disponerte i Aust-Agder. Vaiere ble festet rundt halen og vinsjen startet.

Hvalen veide fire–fem tonn, og kranbilen reiste seg med forhjulene i været før dyret kom seg oppover skråningen til et sted der den kunne parteres,” står det å lese i jubileumsboken som Falck har klar i disse dager.
  
– Folk møtte opp med lange kniver og bøtter for å skaffe seg hvalkjøtt. Og dro derfra med så mye som de greide å bære, forteller Aam.


Dyrevenn

Falken har alltid vært dyrenes venn. I 1976 rykket dyreambulansene for eksempel ut 753 ganger, til fastfrosne ender, hunder med lamme labber, til katter, grevlinger, elger, rådyr, skilpadder. Og en ulv.
  
Dyreambulansen er gradvis trappet ned, men eksisterer ennå. For eksempel var det Falck som tok seg av de 14 slangene og ti øglene som en mann fra Rogaland hadde teipet til kroppen da han nylig ble stanset i tollen.
  
Froskemannstjeneste og ambulanse var en viktig del av driften i tidligere tider. Det samme var uniformeringen.
  
– Stram bemanning og lavere krav til spesialisering kunne resultere i at et team rykket ut for å hente skadde personer.

Så skiftet de fra hvite frakker til blå kjeledresser og kom tilbake med kranbilen for å hente vraket.

Og dersom noe var falt i sjøen, kunne enkelte av dem rykke ut for tredje gang, nå iført froskemannsutstyr, sier Øystein Aam.


Bil og sykkel
I dag er Falck mest kjent for å berge biler og for å drifte Sykkelregisteret på vegne av politiet og forsikringsbransjen. Tallet på sykler som er meldt stjålet, har gått kraftig ned siden registeret ble opprettet i 1993.
  
I jubileumsåret har Falck mer enn 460 000 medlemmer. Og mange er bevisst sitt medlemskap, slik denne historien fra Drammen i 2000 vitner om, hentet fra jubileumsboken:

”En mann som skulle besøke gode venner på Åssiden, tråkket feil ved porten og ble sittende i blåleire som regnvær og en lekk vannledning hadde forvandlet til en sugende grøt.

Mannen ble trukket ned til brystkassen før han fikk tak i hagegjerdet og ropt om hjelp. Huseieren ringte Falken og rekvirerte kranvogn.
  
Da Falken ankom, hang mannen etter én hånd i hagegjerdet, holdt en sigarett i den andre, og kunngjorde:

– Jeg er Falken-medlem og skal derfor ikke betale egenandel på denne bergingen!”

[Tilbake]

 Makeweb 4.1