Meny
17.11.2009

Stemmen styrer DHLs leveranser

Det internasjonale frakt- og logistikkselskapet DHL har i samarbeid med kleskjeden MQ innført talestyrt plukking i sitt sentrallager i Borås.
Dette har effektivisert klesleveransene til MQs cirka 100 butikker Sverige rundt vesentlig. Tidligere papirlister er blitt erstattet med et talestyrt system fra Vocollect via den nordiske partneren Optiscan.

DHL har i over 20 år vært logistikkpartner til kleskjeden MQ. Fra DHLs lager i Borås betjenes kjedens cirka 100 butikker over hele Sverige, hver dag, året rundt.

Innenfor rammen av et felles kvalitetsprosjekt fikk DHL i oppdrag å effektivisere MQs logistikkgjennomstrømning fra sentrallageret.

Dette innebar å øke kvaliteten på hver enkelt butikks lagersaldo og å eliminere behovet for tidskrevende ajourføring av varer ved hver butikkleveranse.
   
En forutsetning for dette var at plukkefeil fra sentrallageret måtte elimineres uten at det påvirket effektiviteten. Det ble valgt et talestyrt plukkesystem med Optiscan som leverandør.

Stefan Carlsson, ansvarlig for DHLs lager i Sverige, konstaterer at man allerede to måneder etter innføring av Vocollects talestyrte plukksystem kunne se en 5 % økning av produktiviteten, og at plukkfeilene var blitt redusert med 90 %. Plukkenøyaktigheten ligger nå på 99,97 %.
  
– Den store utfordringen viste seg å være gjennomføringen av endringene blant personalet, forteller Stefan Carlsson.

– I tillegg har vi også fått et bedre arbeidsmiljø.
 

Personlige hodetelefoner

Optiscans del i prosjektet var å erstatte eksisterende plukklister, penner og papir med Vocollects talestyrte grensesnitt blant medarbeidere og i WMS-systemet.

Dette ble utført i en prosjektgruppe sammen med MQ og leverandøren av DHLs eksisterende WMS-system, NYCE Solutions.
  
Løsningen består kortfattet i personlige hodetelefoner og en Talkman T5-terminal som bæres i beltet. Enheten kommuniserer trådløst med lagerets WMS-system.
  
Den som plukker varene, ber via stemmen om en ny bestilling og går til den lagerplassen talestyringssystemet leser opp i hodetelefonen.

Personen som plukker, leser opp de tre siste sifrene i EAN-koden, og talestyringssystemet svarer med antall varer som skal plukkes.

Den som plukker, kvitterer med stemmen for antall varer som er lagt ned i kartongen og får deretter beskjed om neste lagerplass.
  
Optiscan var til stede under hele innkjøringsfasen og kunne tilpasse hodetelefoner og utstyr til hver enkelt bruker.

I dag har DHL i Borås terminaler til 27 medarbeidere, men har mer enn dobbelt så mange opplærte medarbeidere med stemmeprofiler lagt inn i systemet.
 
Kort opplæring
– Det tar oss alt i alt fire timer å lage stemmeprofiler og lære opp en helt ny bruker innen vi vet at vi kan slippe kontrollen.

Dette tar mye kortere tid enn før, sier Lars Lundgren, IT- og opplæringsansvarlig hos DHL i Borås.
  
– Vi merker at det er blitt færre feil selv under ferieperioder med mye ekstrapersonale, sier Olof Jonsson, kontroller hos MQs logistikkavdeling.
 

Sparer en arbeidstime hver dag

På plass i butikken skannes strekkoden for hvert kolli. Målsettingen er at det skal kvitteres for leveransen, og at den lokale butikkens saldo oppdateres automatisk i samme øyeblikk.

For MQ fører forandringen til at hver butikk sparer minst én arbeidstime per dag, og kan bruke mer tid på å betjene kunder i butikken.
  
– Det er svært viktig med en riktig lagersaldo i butikken, da dette har stor innvirkning på salget, sier Olof Jonsson hos MQ. Hver dags leveranse baseres nemlig på gårsdagens salg.
 

Frie hender

– Jeg var litt negativ i begynnelsen, men når man blir vant til det, går det raskere å sluttføre en bestilling, forteller Helena Persson, som plukker og er kundeansvarlig for MQ hos DHL.

Den største fordelen er at man har begge hendene frie og slipper å bruke penn og ordreblokk.
  
– Dessuten slipper man å hente plukklister og eventuelt måtte stå i kø ved en skriver. En annen fordel er at man kan hente ut en ny bestilling samtidig som man pakker den forrige.

I henhold til Stefan Carlsson hos DHL har prosjektet holdt seg innen budsjettet i både tid og penger.

Det har vært få problemer underveis og Optiscan har vist god forståelse for denne typen virksomhet.
 

 

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no